W I półroczu br. morskie terminale kontenerowe przeładowały 1,57 mln TEU. To wynik lepszy od ubiegłorocznego o 11,5%. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ na I półrocze 2020 r. silny wpływ miało ograniczenie światowego handlu spowodowane wybuchem pandemii koronawirusa. Wynik osiągnięty prze terminale jest jednak na tyle dobry, że jest on wyższy także od tego sprzed 2 lat o 4%.
Poprawę wyników zarówno w relacji do ub.r., jak i do 2019 r. odnotowały 4 duże terminale – DCT, BCT, GCT i DB Port Szczecin. Natomiast 2 mniejsze uwzględnione w analizie – terminal obsługiwany na nabrzeżu Szczecińskim przez Port Gdański Eksploatację oraz OT Port Gdynia miały gorsze wyniki niż w poprzednich okresach. Największy przyrost obrotów w stosunku do 2020 r. odnotował BCT – 17,4%, GCT zwiększył przeładunki o 11,4%, DCT o 10,3%, a DB Port Szczecin o 6,6%. Mimo różnej dynamiki wzrostu liczby przeładowanych kontenerów, udziały poszczególnych terminali w całości przeładunków nie zmieniły się w stosunku do ub.r. DCT odpowiada za 67% przeładunków, BCT za 17%, GCT za 13%, a DB Port Szczecin za 3%.
W największym polskim terminalu kontenerowym przeładowano w minionych 6 miesiącach 1,04 mln TEU. Przedstawiciele spółki pochwalili się w mediach społecznościowych, że poziom 1 mln TEU został osiągnięty w II połowie czerwcu i było to szybciej niż przewidywano i najszybciej w historii terminalu. Potwierdza to porównanie przeładunków z br. z tymi z 2019 – czyli sprzed pandemii. Obecnie przeładowano o prawie 3% więcej kontenerów.
W BCT, w minionym półroczu, przeładowano prawie 275 tys. TEU. Daje to najwyższy wzrost obrotów wśród terminali kontenerowych w porównaniu do minionego roku – 17,4%. Ponieważ I półrocze 2020 r. było gorsze od I półrocza 2019 r. o 12%, łącznie w ciągu 2 lat powstała nadwyżka na poziomie 4,3%.
– Pierwsze półrocze w BCT zakończyło się wynikiem lepszym od spodziewanego – powiedział Michał Kużajczyk, dyrektor handlowy w BCT. – Udało nam się w znacznym stopniu zwiększyć ilości obsłużonych kontenerów w porównaniu z I półroczem ub.r., które jednak było naznaczone skutkami epidemii. W obecnej chwili comiesięczne wielkości przeładunków kontenerów pozwalają optymistycznie patrzeć na II połowę br. Dodatkowo nasze wyniki poprawiają usługi dodatkowe, które świadczymy np. w związku z rozładunkami i składowaniem elementów wież wiatrowych. Jeśli taka passa się utrzyma powinniśmy zamknąć 2021 r. wynikiem nie gorszym niż w ten osiągnięty w 2019 r.
Z kolei w GCT przeładowano w I półroczu 2021 r. 202 tys. TEU – o 11,4% więcej niż w 2020 r. i o 4,6% więcej niż w 2019 r. 55% przeładowywanych kontenerów było eksportowanych, co stanowiło udział identyczny jak w minionym roku. Ilość importowanych kontenerów wzrosła w ciągu roku o 11%, a eksportowanych o 12%. W imporcie puste kontenery stanowiły 31%, a w eksporcie 10%.
– Wyniki I półrocza wskazują, że przeładunki GCT w 2021 r. po raz kolejny przekroczą poziom 400 tys. TEU – mówi Sylwia Pindelska, Commercial Specialist w GCT. – Na uwagę zasługuję fakt dynamicznego rozwoju połączeń shortsea, których przeładunki w porównaniu do zeszłego roku wzrosły o 20%. Eksport i import wzrosły w pierwszym półroczu o ponad 10%, co jest wynikiem bardzo dobrej kondycji polskiego handlu zagranicznego i polskich producentów. W październiku 2021 r. zakończy się modernizacja 85 m odcinka nabrzeża Bułgarskiego, w wyniku czego armatorzy będą mieli do dyspozycji 447 m nabrzeża głębokowodnego, które docelowo będzie pogłębione do 15,5 m. Wykorzystanie tej infrastruktury pozwoli na dalszy wzrost obrotów terminalu GCT.
Natomiast w terminalu DB Port Szczecin obsłużono w minionych 6 miesiącach 41 tys. TEU – o 7% więcej niż w 2020 r. i o 30% więcej niż w 2019 r. W tym terminalu eksport i import prawie się równoważą z nieznaczną przewagą importu, który stanowi 50,3%. Przewaga importu to efekt szybszego wzrostu tych przeładunków w br. niż eksportu. Dynamika wzrostu importu wyniosła 9%, a eksportu 4%. Przewaga kontenerów przypływających do Szczecina nie musi jednak oznaczać przewagi importu towarów nad ich eksportem. Większość przypływających tutaj kontenerów jest pusta – 57%. W eksporcie kontenery puste stanowią 22%.
Przeładunki w polskich portach morskich będą jednym z wiodących tematów Forum Gospodarki Morskiej Gdynia, którego XX, jubileuszowa edycja odbędzie się 7-8 października 2021 r.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.