Polski przemysł jachtowy doceniany jest na całym świecie. To jedna z najbardziej perspektywicznych i zaawansowanych technologicznie gałęzi polskiej gospodarki, kojarzona z dobrami luksusowymi oraz najwyższą jakością. Polska jest europejską potęgą i światowym wiceliderem w budowie jachtów i łodzi, wielokrotnie nagradzanych za jakość i innowacyjność. Koronawirus paradoksalnie pomógł polskiej branży jachtowej, od ubiegłego roku można zaobserwować znaczny wzrost popytu na nowe jachty żaglowe i motorowe.
O tym, że branża ma się nieźle, świadczy chociażby druga edycja największej w Polsce wystawy jednostek pływających na wodzie Polboat Yachting Festival, która odbyła się w połowie lipca br. w Gdyni. W Marina Yacht Park można było podziwiać blisko 60 jachtów i łodzi z czołowych, cenionych także za granicą, polskich stoczni, m.in. SunreefYachtsz Gdańska, Galeon Yachts ze Straszyna czy DelphiaYachts z Olecka.
Polski przemysł jachtowy produkuje ok. 22 tys. jachtów rocznie– 19 tys. łodzi motorowych i 3 tys. łodzi żaglowych. Coroczny wzrost produkcji wynosi zaś ok. 10%. Polska jest pierwszym w Europie i 2 na świecie producentem jachtów motorowych o długości do 9 m. Mimo tego, że dużych stoczni na terenie Polski nie jest zbyt wiele, cały sektor producentów tych jednostek pływających w naszym kraju tworzy ok. 1000 firm, zatrudniających ok. 45 tys. osób. W tym jest ok. 120 stoczni, a 95% przedsiębiorstw to małe i średnie przedsiębiorstwa. Polski eksport jachtów stanowiok. 60% ogólnej wartości eksportu w tym segmencie w Unii Europejskiej, a w okresie 2014-2018 podwoił się (ze 184,8 mln euro do 395,8 mln euro). Daleko za nami uplasowały się Finlandia (60 mln euro, 9,1% eksportu UE) i Włochy (36,7 mln euro, 5,6%
Największym i niekwestionowanym atutem, wyróżniającym polskie stocznie są stosunkowo niskie koszty produkcji, a także ogromny potencjał drzemiący w licznych firmach z zakresu technologii, jakości wykończenia i designu, Jak podkreślają eksperci z PIE, polskie stocznie zajmujące się budową jachtów są jednymi z najbardziej nowoczesnych na terenie Europy. Ze względu na wysoką cenę – od kilkuset tysięcy do kilku mln euro – popyt na jachty w Polsce jest ciągle niewielki, dlatego – jak wspomniano – niemal całość produkcji trafia na eksport.
Przewaga polskich stoczni nad pozostałymi znajdującymi się na terenie UE polega na tym, że polscy producenci zapewniają niższe koszty produkcji, jednocześnie korzystając z najwyższej jakości know-how, dokładnie tych samym materiałów co pozostałe stocznie europejskie zlokalizowane z południowej Europie czy też Skandynawii. Do swojej produkcji mają do dyspozycji projekty światowej sławy firm, które zajmują się designem na najwyższym poziomie.
Polskie stocznie coraz częściej współpracują też z placówkami naukowymi. Korzystają z dostępności i możliwości np. Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Powstają profesjonalne Centra Badań i Rozwoju np. w Olecku czy Węgorzewie. Prowadzone są tam badania dotyczące napędów, materiałów używanych w produkcji czy najnowocześniejszych technologii, które mogą odgrywać istotną rolę w przyszłości.
Dodatkowym atutem polskiego rynku jachtowego jest wprowadzanie przez rodzime stocznie innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań, które de facto dyktują trendy i stają się inspiracja dla pozostałych producentów. Doskonały przykład stanowią chociażby opuszczane burty. Głównymi kierunkami sprzedaży polskich jachtów są: Stany Zjednoczone, Europa Zachodnia (Norwegia, Francja, Niemcy), Rosja oraz Bliski Wschód. Nasze jednostki znajdują też odbiorców w Australii, Japonii i Chinach.
Sytuacja polskiego przemysłu jachtowego i jego pozycja w Europie oraz na świecie będzie zupełnie nowym tematem, który znalazł się w programie Forum Gospodarki Morskiej Gdynia. XX, jubileuszowa edycja imprezy odbędzie się 7-8 października 2021 r.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handelfot.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.