![](https://forum.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/09/49M-Sunreef-Power.jpg)
Jachty – polski atut
1 września 2021![](https://forum.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/09/boat-1867124_1920.jpg)
Dobry rok dla jachtingu
14 września 2021Dobrze, coraz lepiej
W I półroczu br. morskie terminale kontenerowe przeładowały 1,57 mln TEU. To wynik lepszy od ubiegłorocznego o 11,5%. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ na I półrocze 2020 r. silny wpływ miało ograniczenie światowego handlu spowodowane wybuchem pandemii koronawirusa. Wynik osiągnięty prze terminale jest jednak na tyle dobry, że jest on wyższy także od tego sprzed 2 lat o 4%.
Poprawę wyników zarówno w relacji do ub.r., jak i do 2019 r. odnotowały 4 duże terminale – DCT, BCT, GCT i DB Port Szczecin. Natomiast 2 mniejsze uwzględnione w analizie – terminal obsługiwany na nabrzeżu Szczecińskim przez Port Gdański Eksploatację oraz OT Port Gdynia miały gorsze wyniki niż w poprzednich okresach. Największy przyrost obrotów w stosunku do 2020 r. odnotował BCT – 17,4%, GCT zwiększył przeładunki o 11,4%, DCT o 10,3%, a DB Port Szczecin o 6,6%. Mimo różnej dynamiki wzrostu liczby przeładowanych kontenerów, udziały poszczególnych terminali w całości przeładunków nie zmieniły się w stosunku do ub.r. DCT odpowiada za 67% przeładunków, BCT za 17%, GCT za 13%, a DB Port Szczecin za 3%.
W największym polskim terminalu kontenerowym przeładowano w minionych 6 miesiącach 1,04 mln TEU. Przedstawiciele spółki pochwalili się w mediach społecznościowych, że poziom 1 mln TEU został osiągnięty w II połowie czerwcu i było to szybciej niż przewidywano i najszybciej w historii terminalu. Potwierdza to porównanie przeładunków z br. z tymi z 2019 – czyli sprzed pandemii. Obecnie przeładowano o prawie 3% więcej kontenerów.
W BCT, w minionym półroczu, przeładowano prawie 275 tys. TEU. Daje to najwyższy wzrost obrotów wśród terminali kontenerowych w porównaniu do minionego roku – 17,4%. Ponieważ I półrocze 2020 r. było gorsze od I półrocza 2019 r. o 12%, łącznie w ciągu 2 lat powstała nadwyżka na poziomie 4,3%.
– Pierwsze półrocze w BCT zakończyło się wynikiem lepszym od spodziewanego – powiedział Michał Kużajczyk, dyrektor handlowy w BCT. – Udało nam się w znacznym stopniu zwiększyć ilości obsłużonych kontenerów w porównaniu z I półroczem ub.r., które jednak było naznaczone skutkami epidemii. W obecnej chwili comiesięczne wielkości przeładunków kontenerów pozwalają optymistycznie patrzeć na II połowę br. Dodatkowo nasze wyniki poprawiają usługi dodatkowe, które świadczymy np. w związku z rozładunkami i składowaniem elementów wież wiatrowych. Jeśli taka passa się utrzyma powinniśmy zamknąć 2021 r. wynikiem nie gorszym niż w ten osiągnięty w 2019 r.
Z kolei w GCT przeładowano w I półroczu 2021 r. 202 tys. TEU – o 11,4% więcej niż w 2020 r. i o 4,6% więcej niż w 2019 r. 55% przeładowywanych kontenerów było eksportowanych, co stanowiło udział identyczny jak w minionym roku. Ilość importowanych kontenerów wzrosła w ciągu roku o 11%, a eksportowanych o 12%. W imporcie puste kontenery stanowiły 31%, a w eksporcie 10%.
– Wyniki I półrocza wskazują, że przeładunki GCT w 2021 r. po raz kolejny przekroczą poziom 400 tys. TEU – mówi Sylwia Pindelska, Commercial Specialist w GCT. – Na uwagę zasługuję fakt dynamicznego rozwoju połączeń shortsea, których przeładunki w porównaniu do zeszłego roku wzrosły o 20%. Eksport i import wzrosły w pierwszym półroczu o ponad 10%, co jest wynikiem bardzo dobrej kondycji polskiego handlu zagranicznego i polskich producentów. W październiku 2021 r. zakończy się modernizacja 85 m odcinka nabrzeża Bułgarskiego, w wyniku czego armatorzy będą mieli do dyspozycji 447 m nabrzeża głębokowodnego, które docelowo będzie pogłębione do 15,5 m. Wykorzystanie tej infrastruktury pozwoli na dalszy wzrost obrotów terminalu GCT.
Natomiast w terminalu DB Port Szczecin obsłużono w minionych 6 miesiącach 41 tys. TEU – o 7% więcej niż w 2020 r. i o 30% więcej niż w 2019 r. W tym terminalu eksport i import prawie się równoważą z nieznaczną przewagą importu, który stanowi 50,3%. Przewaga importu to efekt szybszego wzrostu tych przeładunków w br. niż eksportu. Dynamika wzrostu importu wyniosła 9%, a eksportu 4%. Przewaga kontenerów przypływających do Szczecina nie musi jednak oznaczać przewagi importu towarów nad ich eksportem. Większość przypływających tutaj kontenerów jest pusta – 57%. W eksporcie kontenery puste stanowią 22%.
Przeładunki w polskich portach morskich będą jednym z wiodących tematów Forum Gospodarki Morskiej Gdynia, którego XX, jubileuszowa edycja odbędzie się 7-8 października 2021 r.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
fot. Namiary na Morze i Handel
![](https://forum.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/08/4-namiary.png)