Ponad 62 mln t przeładowały w I półroczu br. polskie porty morskie. To wynik lepszy od ub.r. o prawie 10%, a od II półrocza minionego roku, które do tej pory było najlepsze od 2018 r., o 7,5%. W ich obrotach dostrzegalne są konsekwencją wojny na Ukrainie oraz związanych z nią sankcji i ograniczeń w handlu z Rosją.
Prawie połowa obrotów przypadała na Port Gdańsk – 49%, co oznacza wzrost udziału w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 4 p. p. Spadł natomiast udział 2 pozostałych dużych portów: zespołu Szczecin-Świnoujście o 2 p.p. do 28% oraz Gdyni również o 2 p.p. do 22%. Nie zmienił się udział Polic, który wynosi w dalszym ciągu 1% całości przeładunków dokonywanych w największych polskich portach.
W Gdańsku przeładowano w I półroczu 30,3 mln t ładunków – o prawie 19% więcej niż w I półroczu 2021 r. Najdynamiczniej wzrosły obroty drewnem – o ponad 4 tys. %, którego było łącznie 322,5 tys. t. Zwiększyły się także przeładunki rudy – o 477%. W całym półroczu przez gdańskie nabrzeża przeszło 366,6 tys. t tego ładunku. Wzrosty odnotowano także w obrotach węgla o 46% do poziomu 3,9 mln t i paliw płynnych o 44%, osiągając wielkość 11,5 mln t. Niewiele w porównaniu do ub.r. zmieniły się obroty zboża i drobnicy. Przeładunki zboża wzrosły o 2% do 901,9 tys. t, a drobnicy spadły o niecały 1% do 11,8 mln t.
Z kolei w Porcie Gdynia w minionym półroczu przeładowano 13,7 mln t, o 2% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Wśród ładunków najwięcej było drobnicy – 8,1 mln t, czyli o 3,7% więcej niż w I półroczu 2021 r, 2,2 mln t zboża – o 17% mniej niż w analogicznym okresie ub.r., 1,3 mln t węgla – o 68,5% więcej niż przed rokiem, 960 tys. t paliw płynnych – o 28% mniej niż przed rokiem, 817 t innych ładunków masowych – o 4% więcej niż przed rokiem i 347 tys. t drewna – o 265% więcej niż przed rokiem. W niewielkim zakresie zmieniła się też struktura obrotów. W dalszym ciągu dominującą grupą jest drobnica, która stanowi 59% obrotów – o 1 p.p. więcej niż przed rokiem. Zmniejszył się udział zboża, które stanowi drugą pod względem wielkości przeładunków grupę towarową. W minionych 6 miesiącach udział zboża w całości obrotów wyniósł 16%, podczas gdy przed rokiem było to 20%. Na 3. miejscu znalazł się węgiel z 9% udziałem (w ub.r. 5%), wyprzedzając inne ładunki masowe, które zarówno w tym jak i w ub.r. miały 6% udziału, oraz paliwa płynne, które w ubiegłym roku miały 10% udziału, a w tym roku 7%. Zwiększył się też udział w całości przeładunków drewna osiągając poziom 3%, co oznacza wzrost w stosunku do I półrocza 2021 r. o 2 p.p.
Natomiast w portach Szczecina i Świnoujścia w I półroczu 2022 r. przeładowano 17,5 mln t towarów – o 3% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Najwięcej było drobnicy – 9,1 mln t, co było wynikiem o 1,5% gorszym niż przed rokiem. Kolejne pod względem wielkości obrotów były paliwa płynne, których przeładowano 3,3 mln t – o 29% więcej niż przed rokiem. Dużym wzrostem i dużym wolumenem charakteryzowała się także ruda, której obsłużono 1,6 mln t – o 68% więcej niż rok wcześniej. Mniejsze przeładunki nastąpiły natomiast w zakresie innych ładunków masowych – 1,4 mln t to o 8% mniej niż przed rokiem. Jeszcze bardziej skurczyły się przeładunki węgla, którego w zachodniopomorskich portach było w minionym półroczu 1,2 mln t czyli o 29% mniej niż w I półroczu 2021 r. Z kolei zboża przeładowano w tych portach o 19% mniej osiągając wynik na poziomie 825 tys. t. Najmniejsze obroty dotyczyły drewna, którego było 117,6 tys. t, co jednak jest wynikiem o 21,5% lepszym niż przed rokiem.
W wyniku opisanych zmian w strukturze przeładunków zmniejszył się o 2 p.p. udział drobnicy do 52%, zwiększył paliw płynnych do 19% z 15%, zwiększył udział rudy do 9% z 6%, zmniejszył innych ładunków masowych z 9% do 8%, węgla z 9% do 6% i zboża z 6% do 5%. Nie zmienił się udział drewna, które w dalszym ciągu stanowi 1% obrotów.
Najmniejszy z portów o podstawowym znaczeniu dla polskiej gospodarki, Police jako jedyny odnotował spadek obrotów. Wyniosły one 639 tys. t, co oznacza zmniejszenie o 6%. Wpływ na to miał głównie spadek przeładunków w grupie ładunków inne masowe, w których specjalizuje się ten port. Wyniosły one 572 tys. t co oznacza spadek w stosunku do I półrocza 2021 r. o 5,5%. Zmniejszyły się też przeładunki drugiego pod względem znaczenia towaru w Policach – rudy. Przeładowano jej w ciągu minionych 6 miesięcy 41 tys. ton co jest wynikiem gorszym od ubiegłorocznego o 11%. Zwiększyły się natomiast i to o 108% przeładunki węgla – z 11 tys. t w ub.r. do 23 tys. t w br. Rosnące w minionych latach obroty drobnicy prawie zupełnie znikły z polickiego portu. W I półroczu ub.r. ich wolumen wynosił 21 tys. t, a w tym roku tylko 3,5 tys. t. W związku z tym struktura przeładunków w Porcie Police przedstawia się po I półroczu następująco: 89% przeładunków to inne towary masowe – o 1 p.p. więcej niż przed rokiem, 6% to ruda – o 1 p.p. mniej niż przed rokiem, 4% to węgiel – o 2 p.p. więcej niż przed rokiem, a 1% to drobnica – o 2 p.p. mniej niż przed rokiem.
Łącznie, w I półroczu br., w największych polskich portach morskich najwięcej przeładowano drobnicy – ponad 29 mln t, prawie tyle samo co w analogicznym okresie ub.r. – wzrost wyniósł 1 promil. O wiele wyższy wzrost obrotów, bo o 33% odnotowano na drugiej pod względem wielkości przeładunków grupie towarów, czyli paliwach płynnych, których obroty wyniosły 15,8 mln t. Wzrost o 26% osiągnięto w przeładunków węgla osiągając poziom 6,3 mln t. Wzrosły też przeładunki rudy o 87% do poziomu prawie 2 mln t i drewna o 39% do poziomu 787 tys. t. Spadki odnotowano w 2 grupach towarowych. O 12% w innych ładunkach masowych do 4,4 mln t i o 14% w zbożu do poziomu 3,9 mln t. To ostatnie jest dosyć zaskakujące w kontekście problemów z eksportem ukraińskiego zboża i obawami polskich rolników, że może ono zstąpić ich produkty na rodzimym rynku.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.