Pod względem wielkości przeładunków kontenerów w polskich portach I półrocze br. niewiele różni się od I półrocza ub.r. Łączne przeładunki wyniosły 1,6 mln TEU i były o 1% wyższe niż w tym samym okresie 2021 r. Jednak w poszczególnych terminalach osiągnięty wynik mógł się istotnie różnić. Niepokoić może fakt, że w większości miesięcy wyniki osiągane przez terminale były niższe niż przed rokiem, a dodatni wynik został wypracowany na pojedynczych dużych wzrostach w wybranych miesiącach.
Obroty kształtowane były przez dwa główne czynniki. Pierwszym, który trwa już od wielu miesięcy jest kongestia w portach m.in. Europy Zachodniej, która powoduje opóźnienia niektórych zawinięć do polskich terminali. Czynnikiem drugim jest trwająca od lutego wojna w Ukrainie. W jej wyniku niedostępne są ukraińskie porty nad Morzem Czarnym i część towarów jest transportowana przez polskie porty. W efekcie nałożonych na Rosję sankcji ostała też zerwana większość połączeń z rosyjskimi portami, co ma podwójny wpływ na polskie porty. Z jednej strony część jednostek, które wpływały na Morze Bałtyckie i zawijały zarówno do polskich jak i rosyjskich portów obecnie kończy rejs w Niemczech, z drugiej strony, przynajmniej w początkowym okresie, część towarów, która miała trafić do Rosji trafiała tam poprzez nasze porty. Zostały też zerwane połączenia morskie między Polską a Rosją co może odbijać się negatywnie na wielkości obrotów tych terminali, które obsługiwały połączenia z tym krajem. Na wynikach terminali w II półroczu może zaciążyć spowolnienie koniunktury spowodowane dużym wzrostem inflacji, a co za tym idzie ograniczenie możliwości konsumpcji przez odbiorców indywidualnych.
W DCT nastąpił wzrost przeładunków o prawie 3% do 1,07 mln TEU. Na wzrost przeładunków w całym półroczu miały wpływ duże wzrosty tylko w 2 miesiącach. W lutym przeładunki były wyższe od tych z zeszłego roku o 14%, a w marcu o 19%. W pozostałych miesiącach obroty były niższe niż w tych samych okresach ub.r., ale różnice nie były tak duże jak w tych 2 miesiącach. Natomiast nabrzeżu Szczecińskim gdańskiego portu przeładunki natomiast prawie zupełnie ustały. Wynik 845 TEU oznacza spadek w porównaniu do ubiegłego roku o 85%. Porównując miesięczną wielkość przeładunków w I kwartale obroty wynosiły powyżej 160 TEU – najwięcej w marcu 232 TEU, a w drugim kwartale, ani razu nie przekroczyły poziomi 100 TEU – 88 TEU w kwietniu, 98 TEU w maju i 71 TEU w czerwcu.
Z kolei w Gdyni, w BCT obroty, w minionych 6 miesiącach, wyniosły 283 tys. TEU i były wyższe od tych w analogicznym okresie ub.r. o 3%. Decydującym o wzroście miesiącem był kwiecień, gdy przeładunki były wyższe od ubiegłorocznych o 25%. Lepszy wynik odnotowano także w lutym – wzrost o 7%. W pozostałych miesiącach przeładunki były niższe niż w tych samych miesiącach ub.r.
Dla BCT ważnym miesiącem pierwszego półrocza bez wątpienia był czerwiec. W tym miesiącu przejeżdżając Estakadą Kwiatkowskiego koło gdyńskiego portu można było podziwiać plac wypełniony amerykańskim sprzętem wojskowym. Był to bowiem największy przeładunek sprzętu armii amerykańskiej w historii gdyńskiego portu m.in. samochody i ok. 1,5 tys. sztuk sprzętu wojskowego oraz ok. 500 kontenerów.
W drugim gdyńskim terminalu GCT obsłużono o 4,5% mniej ładunków niż w analogicznym okresie ub.r., co dało prawie 193 tys. TEU. Wynik lepszy niż w ub.r. odnotowano w maju – wzrost o 14% i marcu – wzrost o 1%. W pozostałych miesiącach obroty były niższe od 2% w styczniu do 20% w czerwcu.
W najmniejszym gdyńskim terminalu OT Port Gdynia przeładowano w minionym półroczu 939 TEU. Jest to wielkość o 9% niższa niż w ub.r.
Z kolei w terminalu DB Port Szczecin przeładunki w pierwszym półroczu wyniosły 35 tys. TEU. Jest to wynik gorszy od ubiegłorocznego o 15% co jest konsekwencją uzyskiwania przez terminal niższych obrotów niż w ub.r. we wszystkich miesiącach. Największy spadek obrotów nastąpił w czerwcu – spadek o 30%, a najmniejszy w lutym 2,5%. Pod względem wolumenu przeładunków najlepszy wynik DB Port Szczecin osiągnął w marcu – 6,7 tys. TEU, a najgorszy w czerwcu – 5 tys. TEU.
Porównując udział poszczególnych terminali w przeładunkach w I półroczu br. i ub.r. można zauważyć wzrost udziału o 1 pkt. procentowy największego polskiego terminalu – DCT Gdańsk – z 67% do 68%. Wzrost udziału o 1 p.p. odnotował także największy gdyński terminal – BCT – z 17% do 18%. Po 1 p.p. straciły natomiast GCT – z 13 do 12% i DB Port Szczecin z 3% do 2%.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.