
Inwestycje dla polskiego offshore wind
21 lipca 2023
Rok energetycznych przetasowań
21 lipca 2023Pierwsze półrocze 2023 r. w polskich terminalach kontenerowych zakończyło się wyraźnie niższymi obrotami niż w analogicznych okresach 2 poprzednich lat. Łącznie przeładowano 1,4 mln TEU, co jest wynikiem gorszym od ubiegłorocznego o 9%. Spadek w identycznym stopniu dotknął importu i eksportu.
Porównując wielkość przeładunków w kolejnych miesiącach w poszczególnych terminalach kontenerowych, można zauważyć 2 przeciwstawne trendy. Wielkość obrotów w Baltic Hub systematycznie rośnie od lutego br., natomiast w pozostałych terminalach systematycznie spada. Powodów tego zróżnicowania należy chyba poszukiwać w różnicy obsługiwanych połączeń. Można wnioskować, że wymiana handlowa z Dalekim Wschodem, która realizowana jest za pośrednictwem Baltic Hub, przybiera na sile po kryzysie popytu wywołanym wysoką inflacją, natomiast połączenia krótkiego zasięgu realizowane za pośrednictwem pozostałych terminali odzwierciedlają ciągle zmniejszony popyt na europejskich rynkach po fali podwyżek cen.
Zauważalna jest też słabość polskich producentów. Wprawdzie eksport i import realizowany za pośrednictwem terminali kontenerowych zmniejszył się w identycznym stopniu – 9%, ale w eksporcie znacząco przybyło kontenerów pustych – o 14% i ubyło pełnych – o 16%. W imporcie zmniejszyła się ilość zarówno pełnych, jak i pustych kontenerów, ale bardziej dynamicznie to zjawisko dotyczyło tych pustych, których liczba zmniejszyła się o 18%, podczas gdy pełnych o 5,5%.
W największym polskim terminalu kontenerowym Baltic Hub, w minionych 6 miesiącach, przeładowano 1 mln TEU. Jest to wynik gorszy zarówno od tego osiągniętego w I półroczu 2022 roku, jak i 2021 r. Dominujący wpływ na ten rezultat miało zmniejszenie się eksportu z Gdańska o 12%. Import zmalał tylko o 3%. Dodatkowo na niekorzyść eksportu działa fakt, że bardziej dynamicznie spadała liczba pełnych wysyłanych kontenerów – o 14% niż pustych – 4%. W imporcie liczba kontenerów pełnych praktycznie się nie zmieniła – spadek o 0,7%, a pustych wzrosła o 6%.
Jeśli zaś chodzi o Gdynię, to w BCT przeładunki w I półroczu br. wyniosły 255,8 TEU, co oznacza spadek obrotów w stosunku do analogicznego okresu ub.r. o prawie 10%. O pogorszeniu wyniku zdecydowało zmniejszenie importu prowadzonego poprzez ten terminal. W porównaniu do analogicznego okresu ub.r. przypłynęło tam o 30,6% mniej kontenerów. Natomiast w eksporcie odnotowano nawet wzrost – o 6,3%. Niestety wzrost ten był wygenerowany przez kontenery puste, których liczba wzrosła o 182,4%. Liczba kontenerów pełnych w eksporcie zmniejszyła się zaś o 16%.
Natomiast GCT trzeci rok z rzędu zmniejsza wielkość przeładunków z 201,9 TEU w I półroczu 2021 r., poprzez 192,8 TEU w I półroczu 2022 r. do 151 tys. TEU w minionym półroczu. Spadki w równej mierze dotyczyły importu i eksportu. Ten pierwszy zmniejszył się w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 20%, a drugi o 23%. W imporcie o 1% wzrosła liczba kontenerów pustych, a pełnych zmniejszyła się o 27%. W eksporcie ubyło 10% kontenerów pustych i 23% pełnych.
Z kolei DB Port Szczecin był jedynym, który minione półrocze możne uznać za lepsze od analogicznego z 2022 r. Przeładowano tam 37,6 tys. TEU, co oznacza poprawę wyniku o 7%. Jednocześnie jednak jest to rezultat gorszy niż ten osiągnięty w I półroczu 2021 r. gdy obsłużono 41,4 tys. TEU. Bardziej dynamicznie wzrastał import prowadzony za pośrednictwem szczecińskiego terminalu – wzrost o 10,6%. Wielkość eksportu wzrosła o 3,9%. W eksporcie rosła jedynie ilość kontenerów pustych – o 39,5%, podczas gdy pełnych praktycznie pozostała bez zmian. W imporcie natomiast bardziej dynamicznie przybywało kontenerów pełnych – o 35%, podczas gdy pustych przybyło 7,8%.
Zdaniem Marka Tarczyńskiego, przewodniczącego Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, spadki w przeładunku kontenerów, to nie jest to tylko polski problem. Ładunków skonteneryzowanych jest na rynku mniej, co potwierdzałoby tezę, że weszliśmy w okres już nawet nie stagnacji, ale nawet lekkiej recesji w wymianie międzynarodowej.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
fot. Namiary na Morze i Handel
