
Sztuczna inteligencja w gospodarce morskiej
21 lipca 2023
Słabe półrocze w terminalach kontenerowych
21 lipca 2023Trwają przygotowania do budowy pierwszego terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych na polskich obszarach Bałtyku. Powstanie on w Świnoujściu, a prace ruszą jeszcze w 2023 r.
Za lądową część prac odpowiadać będzie spółka Orlen Neptun, zaś częścią hydrotechniczną, czyli m.in. rozbudową nabrzeży, zajmie się Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Na terenie o powierzchni ok. 17 ha, gdzie wcześniej mieściła stocznia Gryfia, powstanie m.in. miejsce do składowania elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole, infrastruktura komunikacyjna oraz nowy budynek administracyjno-biurowy. Gotowy terminal stanie się miejscem wstępnego montażu wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 m i masie ok. 1 tys. t każda, które mają dotrzeć na miejsce specjalistycznymi statkami typu jackup, przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 15 MW i większych. Inwestycja Grupy Orlen początkowo posłuży do instalacji komponentów morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, następnie do realizacji kolejnych inwestycji grupy na Bałtyku.
Terminal ma być gotowy na przełomie lat 2024–2025. W I fazie inwestycji będzie obsługiwał farmę Baltic Power, która powstanie w odległości ok. 23 km od brzegu, na wysokości Łeby i Choczewa, o łącznej mocy 1140 MW (76 turbin na powierzchni ok. 130 km2). Budowa ruszy w 2024 r., a pierwszy prąd popłynie z niej, według zapowiedzi, w 2026 r. Jeśli zaś chodzi o II fazę, to zgodnie z decyzją Ministerstwa Infrastruktury z 30 maja br. Orlen uzyskał 5 nowych koncesji, dzięki czemu potencjał wytwórczy wzrośnie o ok. 5,2 GW.
W planach jest budowa przynajmniej jeszcze jednego terminalu instalacyjnego. Pierwotnie była mowa o Gdyni, a następnie zmieniono decyzję i wskazano na Gdańsk. Kiedy więc i gdzie dokładnie powstanie terminal instalacyjny w gdańskim porcie?
– 8 marca 2022 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił postępowanie w zakresie wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu, który powstanie w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie zarządzanym przez Port Gdańsk. Termin składania ofert wstępnych upłynął 30 listopada ub.r., zaś termin składania ofert wiążących upływa 29 września br. Ze względu na trwające postępowanie, do czasu wyłonienia przyszłego najemcy nie jest możliwym określenie lokalizacji przyszłego terminalu offshore, terminu rozpoczęcia prac budowlanych, czy też parametrów technicznych – informuje ZMPG.
Trwają także rozmowy na temat portów serwisowych, z których mają być obsługiwane działające już morskie farmy. W Łebie jeszcze w br., ma ruszyć budowa portów serwisów dla 2 inwestorów. Jednym z nich jest Orlen współpracujący przy realizacji swoich projektów z Northland Power przy budowie farmy Baltic Power, a drugim Polenergia, która wspólnie z norweskim Equinorem zbuduje 2 farmy MF Bałtyk II i MF Bałtyk III w odległości 37 km (MF Bałtyk II) i 22 km od brzegu (MF Bałtyk III).
Port serwisowy dla farmy Baltic Power ma już nawet generalnego wykonawcę, którym została spółka ERBUD. Według założeń w bazie mają cumować 3-4 jednostki (crew transport vessel), czyli statki przeznaczone do transportu personelu serwisowego, a każdy z nich zabierze jednorazowo do 24 techników wraz ze sprzętem.
Także w Ustce powstać mają porty serwisowe dla 2 inwestorów. Pierwszy z nich na terenach dawnego Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Korab” zbuduje PGE Baltica, która jest już właścicielem tego terenu. Na miejscu całą dobę dyżurować będą specjaliści, których zadaniem będzie monitoring pracy farm wiatrowych i stanu urządzeń zlokalizowanych na morzu i na lądzie. Port będzie stanowił też zaplecze techniczne i magazynowe dla załóg serwisowych. Na terenie portu serwisowego powstać ma także Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej, które zajmie się szkoleniem specjalistów w tym zakresie oraz testowaniem i wdrażaniem nowych technologii związanych z morską energetyką wiatrową.
Ustkę jako lokalizację dla swojego portu serwisowego wybrał także niemiecki koncern RWE. Będzie z niego obsługiwał farmę FEW Baltic II, o mocy 350 MW, która powstanie ok. 80 km od brzegu.
We Władysławowie terminal serwisowy offshore zaplanowany został na terenie portu firmy Szkuner. Inwestorem jest firma Ocean Winds, która zbuduje 2 farmy wiatrowe, B-Wind i C-Wind, o łącznej mocy 399 MW, oddalone od brzegu o 20 Mm. Co mogło zadecydować o takim wyborze?
– Władysławowo jest wyjątkowo bezpiecznym portem. Znajdujący się w pobliżu przylądek Rozewie w naturalny sposób osłania nas przed dominującymi w tym regionie wiatrami zachodnimi i północno-zachodnimi. W przeciwieństwie do portów położonych przy ujściu rzek nasz port się nie zamula – odpowiada Witold Wawrzonkoski, prezes spółki Szkuner.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
fot. Namiary na Morze i Handel
