Blisko 9% wzrost wolumenu, który przełożył się na dodatkowe 12 mln t ładunków w polskich portach morskich pozwolił osiągnąć rekordowy wynik wynoszący 146,4 mln t masy towarowej przeładowanej w 2023 r. Można więc powiedzieć, że w okresie ostatnich dwóch dekad nastąpiło potrojenie obrotów (+212%) w polskich portach morskich.
Motorem wzrostu był Port Gdańsk, który obsłużył w ub.r. łącznie 81 mln t, notując 18,7% przyrost. Pozytywne zmiany obserwowano także w Gdyni, której przeładunki po 5,3% wzroście zbliżyły się do poziomu 30 mln t (29,4 mln t). Spadek przeładunków zanotował zaś kompleks portowy Szczecina i Świnoujścia. Ponad 4% obniżenie poziomu obrotów przełożyło się na wynik wynoszący 35,3 mln t w 2023 r. Spadek notował także port w Policach, który łącznie przeładował w ostatnim roku 728,3 tys. t. Dobre wiadomości przyszły zaś ze środkowego wybrzeża, gdzie zarówno Kołobrzeg, jak i Darłowo zwiększyły wolumen obsłużonych ładunków. W pierwszym przypadku wzrost o 63,4% przełożył się na wynik wynoszący 277,8 tys. t, w drugim wzrost o 30,5% to 120 tys. t. Wciąż niski poziom przeładunków notuje port w Elblągu, w którym obsłużono 50 tys. t w 2023 r. (-4%).
Port Gdańsk wciąż się umacnia na pozycji lidera wśród krajowych portów realizując obecnie już ponad 55% łącznych przeładunków w Polsce. Porty w Szczecinie i Świnoujściu to ¼ rynku portowego, a na Gdynię przypada 20%. Małe porty to 0,8% łącznego wolumenu.
Port Gdańsk
Wzrost w gdańskim porcie, o 12,74 mln t rok do roku, niemalże w całości wygenerowany został przez obsługę paliw płynnych, w odniesieniu do których obserwowano blisko 50% przyrost wolumenu. Dodatkowe 12,13 mln t pozwoliło osiągnąć wynik na poziomie 37,65 mln t w 2023 r. Duże przyrosty dotyczyły także przeładunków zboża. W tym wypadku 60,2% przyrost to dodatkowe 1,16 mln t i łączne obroty wynoszące 3,09 mln t. Podobnie było w przypadku drobnicy oraz ładunków innych masowych. W drobnicy ubyło 0,1% wolumenu, co pozwoliło osiągnąć wynik 22,92 mln t. Stagnacja dotknęła także grupę „inne masowe”. Ostatecznie przeładowano 3,52 mln t tego ładunków. Znaczący przyrost ilości paliw w strukturze przeładunków portu w Gdańsku spowodował istotną zmianę udziałów poszczególnych grup towarowych, na czele których znajdują się obecnie właśnie paliwa (47%). Druga pozycję zajmuje drobnica (28%), a trzecią węgiel i koks (17%). Warto dodać, że jeszcze dwa lata temu przeładunki paliw stanowiły nieco ponad 1/3 obrotów portu.
Port Gdynia
W 2023 r. obroty Portu Gdynia wzrosły rok do roku o kolejne 1,2 mln t. Podobnie jak w Gdańsku mamy do czynienia z rekordowym wynikiem w historii portu oraz potrojeniem przeładunków w ostatnim 20-leciu. Przyrosty w tym przypadku bazowały na 2 głównych grupach towarowych, zbożu i paliwach płynnych. W przypadku zboża roczny wzrost wolumenu wyniósł 2,02 mln t (+42,7%), co przełożyło się na 6,76 mln t łącznych przeładunków. Wzrost ilości obsłużonego paliwa wyniósł zaś 1,29 mln t, co pozwoliło zwiększyć przeładunki do 3,54 mln t w 2023 r. (+57,3%). Niestety za dużymi przyrostami zboża i paliw podążały spadki w pozostałych grupach towarowych. Negatywna zmiana dotyczyła ładunków innych masowych (-691,4 tys. t), węgla i koksu (-557,7 tys. t) oraz drobnicy (-487,8 mln t). W efekcie przeładunki w tych grupach osiągnęły odpowiednio 1,02 mln t, 2,83 mln t oraz 15,06 mln t.
Głęboki spadek, aż o 66,5% dotknął drzewa, którego wolumen skurczył się do 178,4 tys. t. Wciąż dominującą częścią aktywności portu są ładunki drobnicowe (kontenery, drobnica promowa) stanowiące ponad 51% wolumenu, choć udział ten systematycznie spada (w 2021 r. było to prawie 61%). Zyskuje natomiast zboże (23%) oraz paliwa (12%), które stały się trzecią grupą towarową w porcie.
Zespół portów Szczecin-Świnoujście
jak wspomniano wyżej, zespół zachodniopomorskich zakończył ub.r. niewielkim spadkiem obrotów. To konsekwencje różnokierunkowe zmiany w poszczególnych grupach ładunkowych. Najwięcej zyskiwała obsługa paliw płynnych, których łączny wolumen osiągnął 8,56 mln t (+1,08 mln t). Dotyczyło to zarówno paliw tradycyjnych (+25%), jak i LNG (+7%). Blisko milionowy przyrost zanotowano w stosunku do obsługi zbóż, których obsłużono łącznie 2,63 mln t (+60%). Obserwowano także wzrost strumienia ładunków innych masowych. Blisko 21% przyrost w stosunku do roku poprzedniego przełożył się na wolumen osiągający 3,99 mln t. W pozostałych grupach następowały spadki obrotów. W przypadku ładunków drobnicowych była to zmiana o 1,86 mln t, co skutkowało obniżeniem wolumenu do 15,88 mln t (-10,5%). Przeładunki węgla zmalały zaś o 1/3 schodząc do poziomu 2,94 mln t. Z portu zniknęła prawie połowa (-46,1%) rudy przeładowywanej w poprzednim roku. Ostatecznie udało się obsłużyć 1,14 mln t tego towaru.
Podobnie jak w pozostałych portach, także w Szczecinie-Świnoujściu zmniejszył się udział drobnicy w strukturze towarowej. W 2021 r. drobnica stanowiła w zachodniopomorskich portach 55% obrotów, natomiast 2 lata później to już tylko 45%. Jednocześnie, tak jak wszędzie zyskiwały paliwa płynne które ostatecznie stanowiły 24% wolumenu towarowego w zachodniopomorskich portach. W pozostałych grupach towarowych różnokierunkowe zmiany udziałów nie przekraczały 2,5 p.p.
Port Police
Niestety port w Policach zanotował w ub.r. duży, bo aż 40% spadek obrotów. Był to jednocześnie najniższy wynik zanotowany od 2003 r. Podstawowe znaczenie dla wyniku miało obniżenie się obrotów przeładunkowych w grupie towarów masowych. Spadek o 45% oznaczał zmniejszenie przeładunków o 485,2 tys. t w stosunku do roku poprzedniego. Port tracił również przeładunki węgla oraz rudy. W pierwszym przypadku był to spadek o 50%, choć w liczbach bezwzględnych było to tylko 34 tys. t mniej. Przeładunki rudy spadły zaś o 19%, co skutkowało wynikiem na poziomie niecałych 56 tys. t. Dobrą wiadomością dla porty był natomiast wzrost przeładunków konstrukcji stalowych z niecałych 2 tys. t w 2022 r. do 52,3 tys. t rok później. Jak widać, dominującą grupą ładunkową w Policach są ładunki masowe stanowiące ponad 80% wolumenu. Pozostałe kategorie, jak węgiel i koks (5%), rudy (8%) oraz ładunki drobnicowe (7%) stanowią pozostałą część portowego ruchu towarowego.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.