Polskie porty przygotowują się do budowy systemów zasilających statki energią elektryczną z nabrzeża – OPS (onshore power supply). Chociaż już niedługo używanie takich instalacji w wymuszą regulacje Unii Europejskiej, to na razie zainteresowanie armatorów dotyczy właściwie tylko promów pasażerskich.
Bezpośrednią korzyścią używania w portach systemów OPS ma być oczywiście ochrona środowiska – jednostka w porcie nie używa silników spalinowych, co wyraźnie zmniejsza emisję CO2. Dodatkowe zalety to brak hałasu i wydłużenie żywotności silników pomocniczych. W rozwiązaniu idealnym, czyli gdyby porty używały wyłącznie zielonej energii, taka dekarbonizacja byłaby bardzo skuteczna. Jeśli jednak systemy OPS używają energii z paliw kopalnych, to sytuacja staje się absurdalna – w porcie nie zachodzi emisja CO2, ale zostaje ona „przeniesiona” w miejsce wytwarzania prądu.
Pierwszy w kraju system OPS powstał w Publicznym Terminalu Promowym w Porcie Gdynia, który rozpoczął swoją działalność w połowie czerwca 2022 r. System oparto na stacji przekaźnikowej w postaci zabudowanego kontenera (waży on prawie 30 t!) linii kablowej ułożonej wzdłuż nabrzeża Polskiego w kanale kablowym, gniazdach kablowych, zlokalizowanych w 3 miejscach na nabrzeżu i żurawiku mobilnym. To ostatnie urządzenie będzie się przemieszczało po nabrzeżu i podawało kabel z „gniazdkiem” do statku.
System ma za zadanie zasilanie statków z pokładową instalacją 11kV 50Hz/60Hz z nabrzeżnej sieci energetycznej 15kV 50Hz. Moc przyłącza do statku to 3,5 MW, co oznacza szybkie ładowanie akumulatorów statku nawet dużego promu. Istotna była też lokalizacja nowego terminalu, który teraz jest w sąsiedztwie centrum miasta. Brak systemu mógłby spowodować emisję zanieczyszczeń i hasłu. Gdyńskie rozwiązanie wychodzi też w przyszłość, bo system OPS może zapewnić zasilenie statków transportowych zasilanie jedynie silnikami elektrycznymi, które mogą się za jakiś czas stać bardziej popularne.
Porty w Szczecinie i Świnoujściu wdrożą instalację systemów OPS do 2030 r. w odpowiedzi na unijną regulację AFIR. Chodzi konkretnie o nabrzeża, których eksploatacja spełni wymagane przez dokument kryteria m.in. co do rodzaju jednostek, liczby zawinięć, długości postoju jednostki przy nabrzeżu. W praktycznym ujęciu przepisy będą więc wymagały podłączania do zasilania lądowego kontenerowców i promów pasażerskich.
– W ramach zadania „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i w Świnoujściu” przewidziane jest wyposażenie wszystkich nabrzeży w terminalu promowym w Świnoujściu w urządzenia do zaopatrywania promów energią elektryczną. Po zakończeniu inwestycji system będzie umożliwiał zasilanie statków na 5 stanowiskach promowych prądem o częstotliwości 50Hz i 60Hz z mocą znamionową do 3 MW. Kolejne instalacje OPS w porcie w Szczecinie są przedmiotem wstępnego projektowania – informuje Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista ds. komunikacji i PR Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Zaplanowany w Świnoujściu system powinien obsłużyć właściwie wszystkie zainteresowane jednostki, stąd właśnie wzmianka o podwójnej częstotliwości – część morskich jednostek posiada instalacje 50 Hz, a część 60 Hz. Polska sieć energetyczna pracuje na częstotliwości 50Hz, stąd konieczność kupna systemów, które obsłużą obie częstotliwości.
W gdańskim porcie ewentualną budowę systemu OPS ma poprzedzić fachowa analiza. W ub.r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zlecił opracowanie dokumentu „Analiza wdrożenia systemu zasilania statków z lądu w Porcie Gdańskim (OPS)”. Wnioski z tego dokumentu mają pozwolić odpowiedzieć na pytania o to, czy statki morskie są przystosowane do zasilania energią elektryczną z portu i jakie jest lub będzie w przyszłości zapotrzebowanie na taką usługę w gdańskim porcie.
– Aspirujemy do posiadania statusu lidera w zakresie inicjatyw ekologicznych dlatego też widzimy konieczność podejmowania działań, ukierunkowanych na zmniejszenie szkodliwych emisji i dążenie do osiągnięcia unijnego celu klimatycznego w drodze neutralności klimatycznej. Implementacja systemu OPS zapewni także zwiększenie poziomu konkurencyjności w stosunku do pozostałych portów obszaru Morza Bałtyckiego, co pozwoli na konsekwentną realizację celów zdefiniowanych w Strategii Rozwoju Portu Gdańsk – podkreśla Łukasz Malinowski, prezes ZMPG.
Port Gdańsk zabezpieczył już, w ramach niedawno zrealizowanych modernizacji wybranych nabrzeży, rezerwę terenu umożliwiającą montaż systemu zasilającego w postaci kanalizacji kablowej. Rezerwa powstawać będzie także w kolejnych modernizowanych oraz nowo budowanych nabrzeżach. Prezes Portu Gdańsk przyznaje, że aktualnie zainteresowanie zasilaniem statków z lądu nie jest duże. Wynika to głównie z braku obowiązujących przepisów legislacyjnych, które nakładałyby bezwzględny wymóg stosowania tego rozwiązania.
– Ale na podstawie dokonanych analiz spodziewamy się wzrostu zainteresowania armatorów tym rozwiązaniem w niedalekiej przyszłości – zaznacza Ł. Malinowski.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.