Ponad 134 mln t przeładowały w ub.r. 4 największe polskie porty. To o 17% więcej niż w 2021 r., o 105% więcej niż 10 lat wcześniej i o 176% więcej niż w 2003 r. Dynamika z ub.r. to 3 najwyższy wynik odnotowany we wspomnianym okresie. Szybciej obroty rosły jedynie w 2010 r. – o 31% i w 2018 r. – o 20%. Jeśli zaś chodzi o udziały w całości obrotów, to w 2022 r. Port Gdańsk odpowiadał za 51%, Szczecin-Świnoujście za 27%, Gdynia za 21%, a Police za 1%.
– Rekord przeładunków z 2021 r. został spektakularnie pobity. Wyniki jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się 3 największe polskie porty. Embargo na rosyjskie towary pokazało jak ważną rolę odgrywają w kwestii bezpieczeństwa państwa. Jestem przekonany, że na sukcesy naszych portów wpływ mają zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, na konferencji podsumowującej wyniki portów w 2022 r.
Liderem pozostaje Port Gdańsk, w którym przeładowano w minionym roku ponad 68 mln t, czyli o 15 mln t więcej niż rok wcześniej. Największy udział we wzroście przeładunków miał węgiel, którego przeładowano ponad 13 mln t – o 8,4 mln t więcej niż rok wcześniej, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 176%. Istotny wzrost obrotów w przypadku ropy i paliw płynnych, których przeładowano 25,5 mln t – o 6,6 mln t więcej niż w 2021 r., co daje dynamikę wzrostu na poziomie 35%. Swój wkład w wynik portu miało też drewno, którego przeładowano wprawdzie tylko 0,5 mln t, ale było to o 0,4 mln t więcej niż rok wcześniej, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 412%. Spadki przeładunków odnotowano w zakresie innych ładunków masowych, której było 3,5 mln t – o 719 tys. t mniej niż rok wcześniej (17% spadku) oraz w zakresie drobnicy, której przeładowano prawie 23 mln t – o 381 tys. t mniej niż rok wcześniej (2% spadku).
– Cały czas umacniamy swoją pozycję na Bałtyku, w przeładunkach ogółem zajmujemy już 2. miejsce. Wyprzedza nas tylko port Ust Ługa, który jest głównym oknem surowcowym, jeśli chodzi o rosyjską ropę. Ale wierzę w to, że wprowadzone embargo odmieni również i tę sytuację. Sankcje na Rosję będą odczuwalne, gdy przeładunki w tym rosyjskim porcie spadną o 40 – 50 % – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Z kolei W portach Szczecina i Świnoujścia przeładowano w ub.r. prawie 37 mln t – o 3,6 mln t więcej niż rok wcześniej. Podobnie jak w Gdańsku jest to rekordowy wynik osiągnięty przez porty, a wzrosty wygenerowały głównie węgiel i paliwa płynne, ale większy wpływ miało to drugie. Przeładowano go 7,5 mln t, o 2,2 mln t więcej niż rok wcześniej, co wygenerowało dynamikę wzrostu na poziomie 42%. Węgla było 4,3 mln t – o 1,5 mln t więcej niż rok wcześniej, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 51%. O 331 tys. t, do 3,3 mln t, zwiększyły się przeładunki innych towarów masowych (wzrost o 11%). Rudy przeładowano o 218 tys. t więcej osiągając poziom 2,1 mln t (12% wzrostu), a drewna więcej o 101 tys. t, osiągając 220 tys. t (85% wzrostu). Zmniejszyły się a to przeładunki zboża o 136 tys. t do 1,65 mln t (spadek o 8%) i drobnicy o 597 tys. t do 17,7 mln t (spadek o 3%).
Natomiast w Porcie Gdynia łączne przeładunki w 2022 r. osiągnęły poziom ponad 28 mln t. Oznacza to wzrost obrotów r/r o 1,5 mln t i również najlepszy wynik w historii. Wynikał on głównie ze wzrostu obrotów węgla, którego przeładowano 3,4 mln t, o 2,2 mln t więcej niż rok wcześniej (więcej o 174%). Odnotowano również znaczący wzrost w zakresie drewna, którego przeładowano 0,5 mln t – o 278 tys. t więcej niż rok wcześniej, co dało dynamikę wzrostu na poziomie 109%. W minimalnym stopniu zmniejszyła się też wielkość zboża, którego przeładowano w Gdyni 4,7 mln t – o 29 tys. t mniej niż rok wcześniej (spadek o 1%). Inne ładunki masowe udało się w gdyńskim porcie utrzymać na poziomie z ub.r. – 1,7 mln t.
– Wyniki z roku na rok, w perspektywie ostatnich 7 lat szły cały czas do góry, a w perspektywie dekady można powiedzieć, że ilość ładunków obsłużonych w porcie wzrosła 2-krotnie. Największy udział we wzrostach w Porcie Gdynia miał węgiel i koks. Porty stanęły na wysokości zadania, aby w krótkiej perspektywie ładunki te obsłużyć, a to dzięki mobilizacji terminali. Podziękowania należą się terminalowi HESS, OT PG i terminalowi Speed, które zintensyfikowały swoje działania tak, żeby osiągnąć poziom przeładowanego ładunku na poziomie 3,4 mln t. Jest to spektakularny wzrost, o 174% w stosunku do ub.r. – podkreślił Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Police, najmniejszy z polskich portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki, był jedynym, który kolejny rok z rzędu odnotowuje spadek obrotów. W 2022 r. przeładowano tam 1,2 mln t ładunków – o 188 tys. t mniej niż rok wcześniej, co oznacza dynamikę spadku na poziomie 13%. Zmniejszenie obrotów dotyczyło wszystkich grup towarowych obsługiwanych przez ten port oprócz oczywiście węgla. Wielkość tego surowca w 2022 r. wyniosła 68 tys. t – o 37 tys. t więcej niż rok wcześniej, co oznaczało wzrost o 119%.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.