
Potencjał bałtyckiego wiatru
30 stycznia 2023
Mniejszy popyt na kontenery
30 marca 2023Ponad 134 mln t przeładowały w ub.r. 4 największe polskie porty. To o 17% więcej niż w 2021 r., o 105% więcej niż 10 lat wcześniej i o 176% więcej niż w 2003 r. Dynamika z ub.r. to 3 najwyższy wynik odnotowany we wspomnianym okresie. Szybciej obroty rosły jedynie w 2010 r. – o 31% i w 2018 r. – o 20%. Jeśli zaś chodzi o udziały w całości obrotów, to w 2022 r. Port Gdańsk odpowiadał za 51%, Szczecin-Świnoujście za 27%, Gdynia za 21%, a Police za 1%.
– Rekord przeładunków z 2021 r. został spektakularnie pobity. Wyniki jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się 3 największe polskie porty. Embargo na rosyjskie towary pokazało jak ważną rolę odgrywają w kwestii bezpieczeństwa państwa. Jestem przekonany, że na sukcesy naszych portów wpływ mają zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, na konferencji podsumowującej wyniki portów w 2022 r.
Liderem pozostaje Port Gdańsk, w którym przeładowano w minionym roku ponad 68 mln t, czyli o 15 mln t więcej niż rok wcześniej. Największy udział we wzroście przeładunków miał węgiel, którego przeładowano ponad 13 mln t – o 8,4 mln t więcej niż rok wcześniej, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 176%. Istotny wzrost obrotów w przypadku ropy i paliw płynnych, których przeładowano 25,5 mln t – o 6,6 mln t więcej niż w 2021 r., co daje dynamikę wzrostu na poziomie 35%. Swój wkład w wynik portu miało też drewno, którego przeładowano wprawdzie tylko 0,5 mln t, ale było to o 0,4 mln t więcej niż rok wcześniej, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 412%. Spadki przeładunków odnotowano w zakresie innych ładunków masowych, której było 3,5 mln t – o 719 tys. t mniej niż rok wcześniej (17% spadku) oraz w zakresie drobnicy, której przeładowano prawie 23 mln t – o 381 tys. t mniej niż rok wcześniej (2% spadku).
– Cały czas umacniamy swoją pozycję na Bałtyku, w przeładunkach ogółem zajmujemy już 2. miejsce. Wyprzedza nas tylko port Ust Ługa, który jest głównym oknem surowcowym, jeśli chodzi o rosyjską ropę. Ale wierzę w to, że wprowadzone embargo odmieni również i tę sytuację. Sankcje na Rosję będą odczuwalne, gdy przeładunki w tym rosyjskim porcie spadną o 40 – 50 % – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Z kolei W portach Szczecina i Świnoujścia przeładowano w ub.r. prawie 37 mln t – o 3,6 mln t więcej niż rok wcześniej. Podobnie jak w Gdańsku jest to rekordowy wynik osiągnięty przez porty, a wzrosty wygenerowały głównie węgiel i paliwa płynne, ale większy wpływ miało to drugie. Przeładowano go 7,5 mln t, o 2,2 mln t więcej niż rok wcześniej, co wygenerowało dynamikę wzrostu na poziomie 42%. Węgla było 4,3 mln t – o 1,5 mln t więcej niż rok wcześniej, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 51%. O 331 tys. t, do 3,3 mln t, zwiększyły się przeładunki innych towarów masowych (wzrost o 11%). Rudy przeładowano o 218 tys. t więcej osiągając poziom 2,1 mln t (12% wzrostu), a drewna więcej o 101 tys. t, osiągając 220 tys. t (85% wzrostu). Zmniejszyły się a to przeładunki zboża o 136 tys. t do 1,65 mln t (spadek o 8%) i drobnicy o 597 tys. t do 17,7 mln t (spadek o 3%).
Natomiast w Porcie Gdynia łączne przeładunki w 2022 r. osiągnęły poziom ponad 28 mln t. Oznacza to wzrost obrotów r/r o 1,5 mln t i również najlepszy wynik w historii. Wynikał on głównie ze wzrostu obrotów węgla, którego przeładowano 3,4 mln t, o 2,2 mln t więcej niż rok wcześniej (więcej o 174%). Odnotowano również znaczący wzrost w zakresie drewna, którego przeładowano 0,5 mln t – o 278 tys. t więcej niż rok wcześniej, co dało dynamikę wzrostu na poziomie 109%. W minimalnym stopniu zmniejszyła się też wielkość zboża, którego przeładowano w Gdyni 4,7 mln t – o 29 tys. t mniej niż rok wcześniej (spadek o 1%). Inne ładunki masowe udało się w gdyńskim porcie utrzymać na poziomie z ub.r. – 1,7 mln t.
– Wyniki z roku na rok, w perspektywie ostatnich 7 lat szły cały czas do góry, a w perspektywie dekady można powiedzieć, że ilość ładunków obsłużonych w porcie wzrosła 2-krotnie. Największy udział we wzrostach w Porcie Gdynia miał węgiel i koks. Porty stanęły na wysokości zadania, aby w krótkiej perspektywie ładunki te obsłużyć, a to dzięki mobilizacji terminali. Podziękowania należą się terminalowi HESS, OT PG i terminalowi Speed, które zintensyfikowały swoje działania tak, żeby osiągnąć poziom przeładowanego ładunku na poziomie 3,4 mln t. Jest to spektakularny wzrost, o 174% w stosunku do ub.r. – podkreślił Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Police, najmniejszy z polskich portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki, był jedynym, który kolejny rok z rzędu odnotowuje spadek obrotów. W 2022 r. przeładowano tam 1,2 mln t ładunków – o 188 tys. t mniej niż rok wcześniej, co oznacza dynamikę spadku na poziomie 13%. Zmniejszenie obrotów dotyczyło wszystkich grup towarowych obsługiwanych przez ten port oprócz oczywiście węgla. Wielkość tego surowca w 2022 r. wyniosła 68 tys. t – o 37 tys. t więcej niż rok wcześniej, co oznaczało wzrost o 119%.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
fot. Namiary na Morze i Handel
