Pierwsze półrocze br. okazało się bardzo udane dla polskich portów morskich. Z wyjątkiem Polic wszystkie odnotowały wzrost obrotów. Wynikało to głównie ze zwiększenia znaczenia portów dla transportu trzech surowców – paliw płynnych, węgla i zboża – których dotychczasowe szlaki komunikacyjne zostały przerwane przez wojnę w Ukrainie. Łącznie, w minionych 6 miesiącach polskie porty przeładowały 76,3 mln t ładunków. To wynik o 5,6% lepszy niż w II półroczu 2022 r. i o 22,7% wyższy niż w analogicznym okresie ub.r.
W Porcie Gdańsk przeładunki w I półroczu sięgnęły 43,3 mln t. W porównaniu do I półrocza ub.r. oznacza to wzrost o 42,9%. Najwięcej przeładowano paliw płynnych – 18,3 mln t, czyli o 59,6% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Paliwa płynne stanowiły 42% wszystkich przeładunków – o 4 p.p. więcej niż w 2022 r., gdy największym tonażem wykazywała się drobnica z 39% udziału w całości przeładunków. W br. drobnicy przeładowano dotychczas w Gdańsku 11,1 tys. t – o 6,3% mniej niż w 2022r. Tym samym udział drobnicy w całości przeładunków spadł do 26% – spadek o 13 p.p. Jest to udział bardzo zbliżony do tego osiągniętego przez węgiel, który stanowił 24% wszystkich ładunków, które trafiły na gdańskie nabrzeża. W ciągu minionych 6 miesięcy przeładowano w sumie 10,5 mln t węgla – o 172,2% więcej niż w analogicznym okresie ub.r.
Pozostałe grupy towarowe przeładowywane w Gdańsku łącznie generowały 8% obrotu. Połowa z tego czyli 4% przypadała na inne ładunki masowe. To zmniejszenie udziału tej grupy towarowej w porównaniu do ub.r. o 1 p.p. Wprawdzie udział innych towarów masowych w całości przeładunków zmniejszył się, ale pod względem tonażu zwiększył się. Gdańscy portowcy przeładowali 1,7 mln t takich towarów, co oznacza, że było ich więcej niż w ub.r. o 9,1%.
Zboże utrzymało swój udział w całości gdańskich przeładunków na poziomie 3%, ale także w tym przypadku ilość surowca, która była przesypywana przez portowe silosy była większa niż w ub.r. i wyniosła 1,4 mln t, co oznacza wzrost o 51,8%. Swój udział w całości przeładunków utrzymała także ruda – 1% obrotów, ale jest to kwestia jedynie zaokrągleń przy wyliczaniu procentów, ponieważ akurat tego surowca przeładowano w Gdańsku zdecydowanie mniej niż przed rokiem – o 56,4%. Łączny tonaż tej grupy towarowej wyniósł 146,9 tys. t. Duży spadek przeładunków odnotowano w także w grupie drewna, którego obroty 124,5 tys. t – o 61,4% mniej niż w ub.r. Tym samym udział drewna w całości gdańskich przeładunków spadł do poziomu 0,29%.
W Porcie Gdynia przeładunki w I półroczu wyniosły 14,8 mln t – o 7,9% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Prawie połowę obrotów generowała drobnica – 49%. To istotny spadek udziału tej grupy towarowej w operacjach wykonywanych przez gdyński port. W ub.r. drobnica stanowiła 59% przeładunków. Jest to pochodna zmniejszenia jej wolumenu z 8,1 mln t w I półroczu 2022 r. do 7,2 mln t w I półroczu br. Zwiększył się natomiast udział 2. pod względem wielkości grupy towarowej trafiającej do Gdyni – zboża. W minionych 6 miesiącach przeładowano go 3,3 mln t – o 49,8% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Tym samym udział zboża w całości obrotów Portu Gdynia wzrósł z 16% do 22%. Zwiększyły się też oczywiście przeładunki węgla i paliw płynnych. Węgla w Gdyni przeładowano 1,9 mln t – o 48,4% więcej niż w ub.r., a paliw płynnych 1,7 mln t – o 81% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Udział węgla w całości przeładunków portu wzrósł z 9% do 13%, a paliw płynnych z 7% do 12%. Mniej natomiast przeładowano innych ładunków masowych – 510,5 tys. t – o 37,5% mniej niż w I połowie 2022 r. i drewna – 113,3 tys. t – mniej o 67,3%. Udział innych ładunków masowych zmniejszył się z 6% do 3%, a drewna z 3% do 1%.
Natomiast w Szczecinie i Świnoujściu łączne przeładunki w I półroczu br. wyniosły 18 mln t – o 3,1% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Podobnie jak w Gdyni największy udział w obrotach miała drobnica – 46%. Jest to zmniejszenie jej udziału w całości przeładunków o 6 p.p. w stosunku do pierwszego półrocza ub.r. Pod względem wolumenu przeładunki drobnicy zmniejszyły się w tych portach o 9,5% i osiągnęły poziom 8,2 mln t. Zwiększył się oczywiście udział przeładunków paliw płynnych – z 19% do 23%, węgla z 6% do 10% i zboża z 5% do 7%, ale w przeciwieństwie do trójmiejskich portów, zachodniopomorskie zwiększyły także ilość innych ładunków masowych, których udział wzrósł z 8% do 10% całości obrotów. Nie zmienił się udział drewna – 1%, a zmniejszył udział rudy – z 9% do 3%.
Zmiany w udziale w całości przeładunków mają oczywiście zwoje odbicie w tonażu. Paliw płynnych przeładowano w Szczecinie-Świnoujściu w minionych 6 miesiącach 4,2 mln t – o 26,4% więcej niż w I półroczu 2022 r. Innych ładunków masowych przeładowano 1,9 mln t – o 35,8% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Ładunki węgla wyniosły 1,8 mln t – o 59,7% więcej niż w ub.r. Zboże to kolejne 1,2 mln t – 50,8% więcej niż w 2022 r. Rudy natomiast przeładowano 548,8 tys. t – o 65,5% mniej niż rok wcześniej. Drewna trafiło na nabrzeża Szczecina i Świnoujścia 94,6 tys. t co oznacza spadek o 19,6%.
Minione poł roku to właściwie zastój w przeładunkach w Porcie Police. W ciągu 6 miesięcy przeładunki wyniosły tylko 150,1 tys. t, co oznacza spadek o 76,5%. Spadki dotyczyły wszystkich grup towarowych. Najwięcej przeładowano innych ładunków masowych – 122,1 tys. t – o 78,7% mniej niż w 2022 r. Rudy przeładowano 20,4 tys. t – mniej o 50,5%. Węgla przeładowano 7,6 tys. t – mniej o 66,7%. W strukturze portfela daje to zmniejszenie udziału innych ładunków masowych z 89% do 81%, zwiększenie udziału rudy z 6% do 14% i węgla z 4% do 5%. W porównaniu do poprzedniego roku właściwie zaprzestano przeładunków drobnicy – przeładowano jej 1 t.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.