Miniony rok terminale kontenerowe w polskich portach zakończyły rekordowymi przeładunkami i powrotem do trendu wzrostowego. Łącznie w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie obsłużono prawie 3,2 mln TEU. To rezultat lepszy od tego z 2020 r. o 8%, co oznacza wynik nieznacznie poniżej średniej rocznej dynamiki wzrostu z ostatnich 10 lat, która wynosi 11%. Tak dobre wyniki przyniosły Portowi Gdańsk awans na pozycję lidera przeładunku kontenerów na Morzu Bałtyckim, z wynikiem prawie 2,12 mln TEU i wzrostem o ponad 10%. Na 3. miejscu z obrotami na poziomie prawie 986 tys. TEU i wzrostem niemal 9% uplasował się Port Gdynia.
Mimo trwającej pandemii i kongestii w wielu portach na świecie, które powodują opóźnienia zawinięć do portów, mimo braku kontenerów, gwałtownego wzrostu kosztu transportu morskiego i wręcz symbolicznego dla 2021 r. zablokowania Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given, polskie terminale osiągnęły w minionym roku bardzo dobry wynik. 3,2 mln TEU. To najlepszy wynik w historii i poprawa poprzedniego rekordu z 2019 r. o 4,6%. Wynik ten potwierdza, że polskie terminale kontenerowe ciągle mają duży potencjał wzrostu i to pomimo zwiększenia w minionych 10 latach obrotów o 138%. Od 2011 r. tylko 2 razy zdarzyło się, żeby przeładunki w danym roku były niższe niż w roku poprzednim – w 2015 r. i 2020 r. Co ciekawe, za każdym razem spadki obrotów następowały po roku, w którym łączne przeładunki przekraczały kolejny okrągły 1 mln TEU – w 2014 r., gdy osiągnięto 2 mln TEU, a w 2019 r. po przekroczeniu poziomu 3 mln TEU. Czy kolejny spadek obrotów będziemy mieli po 4 mln TEU?
W porównaniu do 2020 r. najdynamiczniejszy wzrost obrotów odnotował terminal Bałtycki Terminal Kontenerowy Gdynia o 14% (prawie 573 tys. TEU), następnie OT Port Gdynia, 11% (2,23 tys. TEU), i Deepwater Container Terminal Gdańsk – 9% (2,11 mln TEU), który pozostaje liderem przeładunków kontenerowych w Polsce i na Bałtyku. Niewielki wzrost wynoszący 2% zanotował również Gdynia Container Terminal (prawie 411 tys. TEU). Natomiast mniej przeładunków dokonano w DB Port Szczecin, o 6% (81,7 tys. TEU), i na nabrzeżu Szczecińskim Portu Gdańsk.
Wzrosty i spadki obrotów w poszczególnych terminalach odbiły się w niewielkim stopniu na ich udziale w całości przeładunków. Oczywiście za największą część przeładunków odpowiada DCT z 66% udziału w całości – tak samo jak w 2020 r. Jeden pkt. proc. zyskał BCT, który w ub.r. odpowiadał za 18% przeładunków skonteneryzowanych w polskich portach. Uzyskał go kosztem sąsiedniego GCT, który odpowiadał za 13% obrotów. Udział DB PS nie zmienił się i nadal wynosi 3%. W Gdańsku wciąż przeładowuje się 66% kontenerów, w Gdyni 31%, a w Szczecinie 3%.
Jeśli zaś chodzi o obroty kontenerowe na Morzu Bałtyckim, to 10 największych portów przeładowało w 2021 r. łącznie 9,2 mln TEU, czyli o 4,56% więcej niż w 2020 r. Dzięki dobrym wynikom Gdańska i Gdyni Polska stała się kontenerowym liderem na Bałtyku, wyprzedzając porty rosyjskie. St. Petersburg bowiem 3. rok z rzędu odnotował spadek przeładunków. W ub.r. wyniósł on 8%, przy wyniku prawie 2,1 mln TEU. Z kolei Kaliningrad zanotował najbardziej spektakularny wzrost rok do roku, bo aż o 55%. Port który zakończył 2021 r. wynikiem prawie 437,2 tys. TEU, co jest zasługą rozwoju intermodalnych kontenerowych połączeń kolejowych na linii Chiny-Europa.
W pierwszej „10” największych kontenerowym portów na Bałtyku znalazły się także:
Göteborg (828 tys. TEU, wzrost o 6,7%), Aarhus (718 tys. TEU, wzrost o 9,15%), Kłajpeda (ponad 666,7 tys. TEU, wzrost o 4,66%), HaminaKotka (593,55 tys. TEU, wzrost o prawie 4,5%), Helsinki (466,66 tys. TEU, spadek o ponad 8%) oraz Ryga (415,6 tys. TEU, spadek na poziomie 8,36%).
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.