![](https://forum.gdynia.pl/wp-content/uploads/2022/08/Porty-scaled.jpg)
Wojna napędza porty
12 sierpnia 2022![](https://forum.gdynia.pl/wp-content/uploads/2022/08/Kuba-1-12-scaled.jpg)
Wielcy armatorzy pod lupą
29 sierpnia 2022Pod względem wielkości przeładunków kontenerów w polskich portach I półrocze br. niewiele różni się od I półrocza ub.r. Łączne przeładunki wyniosły 1,6 mln TEU i były o 1% wyższe niż w tym samym okresie 2021 r. Jednak w poszczególnych terminalach osiągnięty wynik mógł się istotnie różnić. Niepokoić może fakt, że w większości miesięcy wyniki osiągane przez terminale były niższe niż przed rokiem, a dodatni wynik został wypracowany na pojedynczych dużych wzrostach w wybranych miesiącach.
Obroty kształtowane były przez dwa główne czynniki. Pierwszym, który trwa już od wielu miesięcy jest kongestia w portach m.in. Europy Zachodniej, która powoduje opóźnienia niektórych zawinięć do polskich terminali. Czynnikiem drugim jest trwająca od lutego wojna w Ukrainie. W jej wyniku niedostępne są ukraińskie porty nad Morzem Czarnym i część towarów jest transportowana przez polskie porty. W efekcie nałożonych na Rosję sankcji ostała też zerwana większość połączeń z rosyjskimi portami, co ma podwójny wpływ na polskie porty. Z jednej strony część jednostek, które wpływały na Morze Bałtyckie i zawijały zarówno do polskich jak i rosyjskich portów obecnie kończy rejs w Niemczech, z drugiej strony, przynajmniej w początkowym okresie, część towarów, która miała trafić do Rosji trafiała tam poprzez nasze porty. Zostały też zerwane połączenia morskie między Polską a Rosją co może odbijać się negatywnie na wielkości obrotów tych terminali, które obsługiwały połączenia z tym krajem. Na wynikach terminali w II półroczu może zaciążyć spowolnienie koniunktury spowodowane dużym wzrostem inflacji, a co za tym idzie ograniczenie możliwości konsumpcji przez odbiorców indywidualnych.
W DCT nastąpił wzrost przeładunków o prawie 3% do 1,07 mln TEU. Na wzrost przeładunków w całym półroczu miały wpływ duże wzrosty tylko w 2 miesiącach. W lutym przeładunki były wyższe od tych z zeszłego roku o 14%, a w marcu o 19%. W pozostałych miesiącach obroty były niższe niż w tych samych okresach ub.r., ale różnice nie były tak duże jak w tych 2 miesiącach. Natomiast nabrzeżu Szczecińskim gdańskiego portu przeładunki natomiast prawie zupełnie ustały. Wynik 845 TEU oznacza spadek w porównaniu do ubiegłego roku o 85%. Porównując miesięczną wielkość przeładunków w I kwartale obroty wynosiły powyżej 160 TEU – najwięcej w marcu 232 TEU, a w drugim kwartale, ani razu nie przekroczyły poziomi 100 TEU – 88 TEU w kwietniu, 98 TEU w maju i 71 TEU w czerwcu.
Z kolei w Gdyni, w BCT obroty, w minionych 6 miesiącach, wyniosły 283 tys. TEU i były wyższe od tych w analogicznym okresie ub.r. o 3%. Decydującym o wzroście miesiącem był kwiecień, gdy przeładunki były wyższe od ubiegłorocznych o 25%. Lepszy wynik odnotowano także w lutym – wzrost o 7%. W pozostałych miesiącach przeładunki były niższe niż w tych samych miesiącach ub.r.
Dla BCT ważnym miesiącem pierwszego półrocza bez wątpienia był czerwiec. W tym miesiącu przejeżdżając Estakadą Kwiatkowskiego koło gdyńskiego portu można było podziwiać plac wypełniony amerykańskim sprzętem wojskowym. Był to bowiem największy przeładunek sprzętu armii amerykańskiej w historii gdyńskiego portu m.in. samochody i ok. 1,5 tys. sztuk sprzętu wojskowego oraz ok. 500 kontenerów.
W drugim gdyńskim terminalu GCT obsłużono o 4,5% mniej ładunków niż w analogicznym okresie ub.r., co dało prawie 193 tys. TEU. Wynik lepszy niż w ub.r. odnotowano w maju – wzrost o 14% i marcu – wzrost o 1%. W pozostałych miesiącach obroty były niższe od 2% w styczniu do 20% w czerwcu.
W najmniejszym gdyńskim terminalu OT Port Gdynia przeładowano w minionym półroczu 939 TEU. Jest to wielkość o 9% niższa niż w ub.r.
Z kolei w terminalu DB Port Szczecin przeładunki w pierwszym półroczu wyniosły 35 tys. TEU. Jest to wynik gorszy od ubiegłorocznego o 15% co jest konsekwencją uzyskiwania przez terminal niższych obrotów niż w ub.r. we wszystkich miesiącach. Największy spadek obrotów nastąpił w czerwcu – spadek o 30%, a najmniejszy w lutym 2,5%. Pod względem wolumenu przeładunków najlepszy wynik DB Port Szczecin osiągnął w marcu – 6,7 tys. TEU, a najgorszy w czerwcu – 5 tys. TEU.
Porównując udział poszczególnych terminali w przeładunkach w I półroczu br. i ub.r. można zauważyć wzrost udziału o 1 pkt. procentowy największego polskiego terminalu – DCT Gdańsk – z 67% do 68%. Wzrost udziału o 1 p.p. odnotował także największy gdyński terminal – BCT – z 17% do 18%. Po 1 p.p. straciły natomiast GCT – z 13 do 12% i DB Port Szczecin z 3% do 2%.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
fot. Namiary na Morze i Handel
![](https://forum.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/08/4-namiary.png)