![](https://forum.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/08/Porty.png)
Powrót do poziomu sprzed pandemii
16 sierpnia 2021![](https://forum.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/09/Kontenery-scaled.jpg)
Dobrze, coraz lepiej
1 września 2021Jachty – polski atut
Polski przemysł jachtowy doceniany jest na całym świecie. To jedna z najbardziej perspektywicznych i zaawansowanych technologicznie gałęzi polskiej gospodarki, kojarzona z dobrami luksusowymi oraz najwyższą jakością. Polska jest europejską potęgą i światowym wiceliderem w budowie jachtów i łodzi, wielokrotnie nagradzanych za jakość i innowacyjność. Koronawirus paradoksalnie pomógł polskiej branży jachtowej, od ubiegłego roku można zaobserwować znaczny wzrost popytu na nowe jachty żaglowe i motorowe.
O tym, że branża ma się nieźle, świadczy chociażby druga edycja największej w Polsce wystawy jednostek pływających na wodzie Polboat Yachting Festival, która odbyła się w połowie lipca br. w Gdyni. W Marina Yacht Park można było podziwiać blisko 60 jachtów i łodzi z czołowych, cenionych także za granicą, polskich stoczni, m.in. SunreefYachtsz Gdańska, Galeon Yachts ze Straszyna czy DelphiaYachts z Olecka.
Polski przemysł jachtowy produkuje ok. 22 tys. jachtów rocznie– 19 tys. łodzi motorowych i 3 tys. łodzi żaglowych. Coroczny wzrost produkcji wynosi zaś ok. 10%. Polska jest pierwszym w Europie i 2 na świecie producentem jachtów motorowych o długości do 9 m. Mimo tego, że dużych stoczni na terenie Polski nie jest zbyt wiele, cały sektor producentów tych jednostek pływających w naszym kraju tworzy ok. 1000 firm, zatrudniających ok. 45 tys. osób. W tym jest ok. 120 stoczni, a 95% przedsiębiorstw to małe i średnie przedsiębiorstwa. Polski eksport jachtów stanowiok. 60% ogólnej wartości eksportu w tym segmencie w Unii Europejskiej, a w okresie 2014-2018 podwoił się (ze 184,8 mln euro do 395,8 mln euro). Daleko za nami uplasowały się Finlandia (60 mln euro, 9,1% eksportu UE) i Włochy (36,7 mln euro, 5,6%
Największym i niekwestionowanym atutem, wyróżniającym polskie stocznie są stosunkowo niskie koszty produkcji, a także ogromny potencjał drzemiący w licznych firmach z zakresu technologii, jakości wykończenia i designu, Jak podkreślają eksperci z PIE, polskie stocznie zajmujące się budową jachtów są jednymi z najbardziej nowoczesnych na terenie Europy. Ze względu na wysoką cenę – od kilkuset tysięcy do kilku mln euro – popyt na jachty w Polsce jest ciągle niewielki, dlatego – jak wspomniano – niemal całość produkcji trafia na eksport.
Przewaga polskich stoczni nad pozostałymi znajdującymi się na terenie UE polega na tym, że polscy producenci zapewniają niższe koszty produkcji, jednocześnie korzystając z najwyższej jakości know-how, dokładnie tych samym materiałów co pozostałe stocznie europejskie zlokalizowane z południowej Europie czy też Skandynawii. Do swojej produkcji mają do dyspozycji projekty światowej sławy firm, które zajmują się designem na najwyższym poziomie.
Polskie stocznie coraz częściej współpracują też z placówkami naukowymi. Korzystają z dostępności i możliwości np. Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Powstają profesjonalne Centra Badań i Rozwoju np. w Olecku czy Węgorzewie. Prowadzone są tam badania dotyczące napędów, materiałów używanych w produkcji czy najnowocześniejszych technologii, które mogą odgrywać istotną rolę w przyszłości.
Dodatkowym atutem polskiego rynku jachtowego jest wprowadzanie przez rodzime stocznie innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań, które de facto dyktują trendy i stają się inspiracja dla pozostałych producentów. Doskonały przykład stanowią chociażby opuszczane burty. Głównymi kierunkami sprzedaży polskich jachtów są: Stany Zjednoczone, Europa Zachodnia (Norwegia, Francja, Niemcy), Rosja oraz Bliski Wschód. Nasze jednostki znajdują też odbiorców w Australii, Japonii i Chinach.
Sytuacja polskiego przemysłu jachtowego i jego pozycja w Europie oraz na świecie będzie zupełnie nowym tematem, który znalazł się w programie Forum Gospodarki Morskiej Gdynia. XX, jubileuszowa edycja imprezy odbędzie się 7-8 października 2021 r.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handelfot.
fot. Namiary na Morze i Handel
![](https://forum.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/08/4-namiary.png)