![](https://forum.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/10/slajdy_2021-02-scaled.jpg)
Za nami Forum Gospodarki Morskiej 2020
14 października 2021![](https://forum.gdynia.pl/wp-content/uploads/2021/10/Gdynia_Forum-Gospodarki-Morskiej-2021_fot-Przemyslaw-Kozlowski__025-scaled.jpg)
Port Gdynia planuje wodorową rewolucję
27 grudnia 2021Duży transport na elektrownie wiatrowe
Gdyńskie firmy zdobywają kolejne doświadczenia, które zaprocentują w przyszłości, szczególnie że Port Gdynia ma pełnić rolę terminalu instalacyjnego morskich farm wiatrowych. Morska Agencja Gdynia obsłużyła rozładunek największego w tym roku transportu łopat do elektrowni wiatrowych. Na pokładzie ciężarowca „Sun Rise” do gdyńskiego portu przypłynęło aż 111 wielkich śmigieł.
Firmy działające na terenie Portu Gdynia po raz kolejny udowadniają, że są gotowe na nowe wyzwania związane z budową i obsługą instalacji farm wiatrowych. Choć na razie mowa o zielonych elektrowniach, które będą pracować na lądzie, to zbierane obecnie doświadczenia zwiększają możliwości i szanse lokalnej gospodarki. Szczególnie, kiedy gdyński port stawia się w roli przyszłego terminalu instalacyjnego morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
111 wielkich łopat w porcie
Tym razem Morska Agencja Gdynia – ceniona firma logistyczna z wieloletnią historią – obsłużyła największy w tym roku ładunek elementów farm wiatrowych, który pojawił się w gdyńskim porcie. Ponadto, jak poinformował branżowy portal GospodarkaMorska.pl, to także drugi z największych transportów tego typu w historii naszego kraju.
Na statku „Sun Rise”, który jest ciężarowcem typu flo-flo (statek półzanurzalny, który zapewnia większą stateczność dla dużych ładunków), do Gdyni przypłynęło aż 111 kilkudziesięciometrowych śmigieł. Posłużą one do budowy nowych elektrowni napędzanych wiatrem. MAG była odpowiedzialna za obsługę agencyjną statku i wyładunek łopat. Cała akcja trwała dwa dni.
https://www.youtube.com/embed/x_RpBm_r8VE
mat. wideo: Morska Agencja Gdynia / YouTube
Doświadczenie zaprocentuje
Tego typu wiadomości powinny cieszyć, szczególnie jeżeli przypomnimy, że na mocy podjętej w lipcu br. przez Radę Ministrów uchwały to właśnie port w Gdyni został wskazany jako przyszła lokalizacja terminalu instalacyjnego polskich farm wiatrowych na Bałtyku.
Przy wyborze wzięto pod uwagę przede wszystkim warunki techniczne portu. Decydujące okazało się też jego położenie – Port Gdynia znajduje się najbliżej planowanego miejsca instalacji morskich farm wiatrowych (wybrzeże Bałtyku na wysokości Choczewa i Łeby). Zgodnie z rządowymi założeniami powstanie terminalu instalacyjnego w Gdyni i budowa morskich farm wiatrowych na Bałtyku ma przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne państwa oraz pozwolić na rozwój gospodarki narodowej.
Oznacza to rozwój lokalnej gospodarki i nowych branż, zapotrzebowanie nawet na kilka tysięcy wykwalifikowanych specjalistów i nowe inwestycje, dzięki którym gdyński port stanie się pełnoprawnym technicznym zapleczem morskich elektrowni. Co ważne – nie tylko na etapie ich budowy, ale i późniejszej obsługi.
Uniwersytet Morski w Gdyni już wcześniej wskazano jako miejsce szkolenia przyszłych kadr farm wiatrowych. Uczelnia szykuje nowe kierunki nauczania związane z rozwojem branży offshore (nowy kierunek studiów inżynierskich). Ich absolwenci będą mogli podjąć pracę przy obsłudze morskich farmach wiatrowych – np. wykonywać zadania polegające na ich bieżącym serwisowaniu. W tym celu zawarto już porozumienia o współpracy w tym zakresie z AGH, spółką PKN Orlen, Morską Agencją Gdynia, Mewo, firmą Maem, Głównym Urzędem Miar, Portem Gdynia, Portem Gdańsk czy PGE. Uczelnia inwestuje także w nowoczesne centrum offshore, które będzie zapleczem badawczo-edukacyjnym i miejscem, gdzie znajdą się certyfikowane laboratoria.
Do kształcenia przyszłych specjalistów farm wiatrowych będzie też gotowa Szkoła Morska w Gdyni, która w tym celu współpracuje z Instytutem Badań Edukacyjnych – jedne z pierwszych kursów z nowej oferty mają pomóc chętnym w zdobyciu kwalifikacji zawodowych montera i serwisanta turbin wiatrowych WTG (ang. wind turbine generator).
Sam Port Gdynia podjął już pierwsze kroki w celu przygotowania niezbędnej infrastruktury. Do połowy października br. władze spółki oczekiwały na oferty firm, które są zainteresowane dzierżawą terenu pod przyszły terminal kontenerowy i instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. Postępowanie przetargowe dotyczy 66 hektarów gruntu, położonego przy nabrzeżach: Helskim I, Helskim II, Oksywskim, Puckim i Bułgarskim oraz przy ulicach: Kwiatkowskiego, Logistycznej i Kontenerowej. W przyszłości to w tym miejscu ma powstać terminal przeładunkowy kontenerów oraz elementów morskich farm wiatrowych, który będzie elementem tzw. tymczasowego portu instalacyjnego. Zakres zadań to m.in.: rozładunek, składowanie, wstępny montaż i załadunek komponentów morskich turbin wiatrowych do montażu oraz przeładunek i składowanie kontenerów. Potencjalna umowa ma obowiązywać od czerwca 2023 roku.
Swoje pełne poparcie i gotowość do działania na rzecz rozwoju branży morskiej energetyki wiatrowej wielokrotnie deklarowało także miasto Gdynia. Już w 2019 roku wspólnie z Portem Gdynia, gminą Kosakowo i miastem Rumia podpisano list intencyjny w sprawie budowy morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Bałtyku – w ten sposób samorządy poparły ideę poszerzenia działalności portowej i zorganizowania lądowego zaplecza budowy farm wiatrowych na swoim terenie.
We wrześniu 2020 roku miasto podpisało także deklarację, na mocy której powstała Pomorska Platforma Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej na Bałtyku.
Według opublikowanych wcześniej danych Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej dzięki morskim farmom wiatrowym do 2030 roku może powstać aż 77 tysięcy nowych miejsc pracy w sektorze offshore. Przewidywany wzrost PKB z tego tytułu do 2030 roku szacuje się nawet na 60 mld zł.
Artykuł pochodzi ze strony www.gdynia.pl
fot. Morska Agencja Gdynia / YouTube