Po rekordowym 2021 r., w ub.r. morskie terminale kontenerowe odnotowały spadek przeładunków o 4%. Zmniejszenie obrotów dotknęło wszystkie działające w polskich portach. Łącznie polskie terminale przeładowały w 2022 r. 3,06 mln TEU – o 123 tys. mniej niż w 2021 r.
Jeżeli koniunktura w morskich terminalach kontenerowych faktycznie jest barometrem sytuacji całej gospodarki, to nie czekają nas dobre czasy. Od sierpnia łączne miesięczne obroty w polskich terminalach systematycznie zmniejszały się z poziomu 270 tys. TEU do niecałych 207 tys. TEU w grudniu. Tak słabego wyniku nie było od sierpnia 2017 r. czyli momentu, w którym w pełni zaczęto wykorzystywać oddane do użytku rok wcześniej nabrzeże T2 w DCT.
Zmniejszenie przeładunków kontenerowych jest dostrzegalne nie tylko w polskich terminalach. Jednym z przejawów zmniejszonego zainteresowania przedsiębiorców transportem kontenerowym jest duży spadek cen za transport kontenerów. Indeks World Container Index firmy Drewry prezentujący średnią cenę transportu 40’ kontenera wynosił 9 lutego 1997 USD – o 79% mniej niż przed rokiem, gdy jego wartość wynosiła 9 377 USD. Obecna wartość indeksu jest nie tylko dużo niższa od cen z okresu, gdy były one wysokie, ale także o 26% od 10-letniej średniej wynoszącej 2 694 USD.
Największy polski terminal Baltic Hub obsłużył w ciągu roku 2,07 mln TEU. Jest to wynik niższy niż w 2021 r., ale wyższy od tego z 2020 i porównywalny z osiągniętym w 2019 r. Odpowiada on za 2/3 całości obrotu, ma decydujący wpływ na łączny wynik, więc zmienność w całym roku jest tu zbliżona do tej opisanej powyżej. Od 5 lat wielkość przeładunków w DCT/Baltic Hub nie rośnie znacząco, a naprzemiennie wyższe i niższe roczne wyniki oscylują w przedziale od 1,93 mln TEU do 2,11 mln TEU, oznaczają wykorzystanie obecnego potencjału trochę powyżej 60%. Mimo to akcjonariusze terminalu podjęli decyzję o jego rozbudowanie. W ciągu 3 lat ma powstać nowe nabrzeże i plac składowy. Będzie to oznaczało wzrost maksymalnych możliwości przeładunkowych z obecnych 3,25 mln TEU do 4,5 mln TEU.
Z kolei Bałtyckim Terminalu Kontenerowym Gdynia ubiegłoroczne przeładunki wyniosły 538,5 tys. TEU. Jest to wynik o 6% gorszy niż w 2021 r., ale jednak o 5% wyższy od dotychczas drugiego najlepszego wyniku osiągniętego w 2019 r. Dla BCT najważniejszym wydarzeniem minionego roku było przedłużenie dzierżawy terenu w Porcie Gdynia, na którym znajduje się terminal na kolejne 30 lat. Dodatkowo terminal stał się centrum przeładunku amerykańskiego i polskie sprzętu wojskowego. Natomiast drugi gdyński terminal, Gdynia Container Terminal obsłużyłw 2022 r. prawie 374 tys. TEU. To nie tylko wynik gorszy od tego z roku wcześniejszego o 9%, ale także najgorszy od 2017 r.
Ponadto DB Port Szczecin przeładował w minionym roku 75,4 tys. TEU. Wynik był gorszy od tego z wcześniejszego roku o 8% i jest najniższym wynikiem od 2014 r.
Pod względem wolumenu największy udział w zmniejszeniu obrotów miał Baltic Hub – 38 tys. TEU, ale w przypadku tego terminalu oznaczało to zmniejszenie obrotów o niecałe 2%. 37 tys. TEU mniej przeładował gdyński GCT, ale w jego przypadku oznaczało to zmniejszenie obrotów o 9%. O 34 tys. TEU zmniejszyły się przeładunki w BCT – zmniejszenie obrotów o 6%. O 6 tys. TEU zmniejszyły się przeładunki w DB Port Szczecin, co dla tego terminalu oznaczało zmniejszenie obrotów o 8%.
W efekcie Port Gdańsk, w 2022 r., zyskał 2 p.p. i odpowiadał za 68% ruchu kontenerowego, Port Gdynia straciła 1 p.p. i odpowiadała za 30% obrotów, a Port Szczecin po utracie 1 p.p. już tylko za 2% przeładunków.
Na podstawie wyników terminali z Gdyni i Szczecina można stwierdzić, że zmniejszenie przeładunków dotyczy w większym zakresie eksportu niż importu. Z terminali w tych portach wysłanych zostało w świat w minionym roku 555,5 tys. TEU, co oznacza spadek do 2021 r. o 9%. Przypłynęło natomiast 434,5 tys. TEU co daje spadek na poziomie 5%. Na dodatek w eksporcie zmniejszała się głównie liczba kontenerów pełnych – o 10% podczas, gdy liczba pustych zmniejszyła się tylko o 2%. W imporcie liczba kontenerów pełnych wręcz wzrosła – o 2%, a pustych zmniejszyła się o 19%. Taka tendencja zapowiada pogorszenie bilansu płatniczego Polski, ponieważ proporcje między eksportem a importem poprawiły się na rzecz tego drugiego.
Artykuł opracowany we współpracy z magazynem Namiary na Morze i Handel
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.