PROGRAM FORUM GOSPODARKI MORSKIEJ GDYNIA 2024
11 października 2024 r.
Prowadzący Forum - Andrzej Popadiuk
Stakeholder Manager w Equinor Polska
09:00 - 09:05
Prezydent Miasta Gdyni
Sławomir T. Kalicki
Lider Forum Gospodarki Morskiej
09:05 - 09:20
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Polski
09:20 - 09:35
Poseł Parlamentu Europejskiego, wiceprzewodniczący komisji budżetowej PE
09:35 - 09:45
Prezes Zarządu – Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
09:45 - 09:55
Konkurs Filmowy „Morze mnie kręci”
wręczenie nagród i prezentacja zwycięskiego filmu
09:55 - 10:10
Wystąpienie gościa honorowego
Secretary General, CEO SEA Europe & CESA
10:10 - 11:55
PANEL: PRZEMYSŁ OKRĘTOWY
Sala C - prowadzony w j. angielskim
TEMAT: Odbudowa przemysłu stoczniowego w Europie.
Europejski przemysł okrętowy jest obecnie cieniem swojej dawnej potęgi. Jeszcze na początku lat 80-tych, udział naszego kontynentu w produkcji okrętowej wyrażonej w jednostkach CGT wynosił 45% - obecnie wynosi ok. 6%. Ciągle utrzymujemy bardzo mocną pozycję w produkcji wyposażenia okrętowego, w budowie zaawansowanych technicznie jednostek pływających oraz w produkcji na potrzeby marynarki wojennej. Jednak doszło do całkowitego załamania produkcji statków służących do transportu towarów. Armatorzy europejscy ponad 90% potrzebnego tonażu zamawiają na Dalekim Wschodzie, powodując nasze uzależnienie od tamtego regionu świata.
Polska została członkiem Unii Europejskiej na mocy traktatu akcesyjnego w którym przekazaliśmy dużą część kompetencji na jej rzecz, w tym w sferze gospodarki morskiej. Podobnie uczyniły inne kraje UE. Dlatego kluczem do odbudowy przemysłu okrętowego w Polsce i innych krajach członkowskich jest stworzenie rozwiązań na poziomie unijnym.
Trzeba też powiedzieć otwarcie – proces odbudowy przemysłu okrętowego na naszym kontynencie nie będzie łatwy i w jego trakcie będziemy musieli stawić czoła licznym wyzwaniom. Ale musimy je podjąć dla naszego bezpieczeństwa w obliczu gromadzących się czarnych chmur nad dotychczasowym pokojowym współistnieniem.
O tym jak odbudować przemysł okrętowy w Europie będziemy dyskutować w czasie panelu.
Dyrektor Biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe
11:55 - 12:30
Przerwa
12:30 - 14:15
PORTY MORSKIE /Sala D
lider: Piotr Pawłowski
Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia
TEMAT: Zakres autonomii Zarządów Portów w kreowaniu i realizacji polityki portowej państwa.
Ciekawie zapowiada się panel poświęcony polskim portom morskim, bijącym kolejne rekordy.
Rok 2023 r. zakończyły one z ponad 9% wzrostem wolumenu, który przełożył się na 146,4 mln ton przeładowanych towarów. Można więc stwierdzić, że w okresie ostatnich dwóch dekad nastąpiło potrojenie obrotów (212%) w polskich portach morskich. Najwięcej w ub.r. obsłużył Port Gdańsk, bo niemal 81 mln t (80,96 mln t), notując 18,7% przyrost. Dzięki temu znalazł się w „Top10" europejskich portów. Pozytywne zmiany obserwowano także w Gdyni, której przeładunki po 5,3% wzroście zbliżyły się do poziomu 30 mln t (29,4 mln t). Niewielki spadek przeładunków zanotował zespół portowy Szczecina i Świnoujścia. Ponad 4% obniżenie poziomu obrotów przełożyło się na wynik wynoszący 35,32 mln tw 2023 r.
Jak bardzo Zarządy Portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej przyczyniły się do tych wzrostów? Czy budowały i udostępniały nową infrastrukturę, modernizując przy tym tą dotychczasową? Czy przy swoich działaniach kierowały się zapotrzebowaniem rynkowym, zgłaszanym przez użytkowników i operatorów portowych czy wykonywały dyspozycje centralne, ingerując w prawa rynku i wolnej konkurencji? Na te i inne kwestie wypowiadać się będą reprezentanci zarządów portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, jak również przedstawiciele szerokorozumianego biznesu skupionego wokół tych portów.
LOGISTYKA MORSKA /Sala E
lider: Marek Tarczyński
Przewodniczący Rady Izby Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISIL), Prezes Zarządu w firmie Terramar sp. z o.o.,
TEMAT: Logistyczne łańcuchy dostaw wobec wyzwań globalnych. Kierunki ich rozwoju w dobie strukturalnej zmiany. Skutki dla branży morskiej sektora TSL.
- Wpływ konfliktów zbrojnych w Ukrainie i Bliskim Wschodzie na przekierowanie potoków ładunkowych oraz stabilność łańcuchów dostaw.
- Skutki "wojny" handlowej USA - Chiny na sytuację na Dalekim Wschodzie i dyweresyfikację dostaw.
- Polityka handlowa i transportowa UE (Zielny Ład, ESG, cyberbezpieczeństwo, elektromobilność) i jej
wpływ na polską branżę TSL.
ENERGIA ODNAWIALNA /Sala F/H
lider: Tomasz Pelc
Przewodniczący Rady Klaster Technologii Wodorowych
moderator: Andrzej Buczkowski
TEMAT: Zielony metanol czy zielony amoniak, który z nich zdominuje rynek paliw morskich z punktu widzenia armatorów i operatorów statków?
- Legislacja morska stawia coraz to trudniejsze wymagania przed armatorami i operatorami statków, dążąc do eliminacji paliw kopalnych poprzez wprowadzanie coraz dotkliwszych kar (ETSy) dla statków
- W ramach panelu omówimy opinie armatorów i ich przygotowania do wymaganych zmian, oraz ofertę producentów silników napędowych i ich przygotowanie do spalania paliw alternatywnych.
BIZNES W ŻEGLARSTWIE /Sala G
lider: Tomasz Chamera
Prezes Polskiego Związku Żeglarskiego, wiceprezydent Światowej Federacji Żeglarskiej World Sailing
TEMAT: Przyszłość napędzana wiatrem.
- nowoczesne wyczynowe konstrukcje jachtowe,
- wybrane ‘arkana’ projektowe w zakresie aerodynamiki i hydrodynamiki,
- wyzwania teraźniejszości, wizje przyszłości i możliwości rodzimej branży produkcyjnej, hydrodynamiki,
- turystyka, sport czy biznes – dokąd zmierza żeglarstwo w zakresie przyszłych konstrukcji
CYBERBEZPIECZEŃSTWO I ŻEGLUGA AUTONOMICZNA / sala A
lider: : Rafał Cichocki
kierownik Centrum Cyberbezpieczeństwa Morskiego UMG
TEMAT: Szanse i zagrożenia w nowych kierunkach rozwoju gospodarki morskiej.
Unia Europejska zauważa potrzebę rozwoju gospodarki morskiej w kierunku żeglugi autonomicznej. Znajduje to wyraz zarówno w rezolucjach, jak również programach badawczo-rozwojowych finansowanych ze środków UE. IMO już 2018 roku przyjęła definicję autonomicznych statków nawodnych (MASS – Maritime Autonomous Surface Ships) i zapowiedziała przygotowanie gruntu pod dalsze prace. Obie te organizacje w rozwoju żeglugi autonomicznej widzą szansę na rozwój bezpieczniejszego i bardziej przyjaznego dla środowiska transportu morskiego. Jednocześnie według raportów Amerykańskiej Straży Przybrzeżnej ilość ataków ransomwareowych na infrastrukturę i gospodarkę morską wzrosła o 80% w roku 2023. W Europie celami ataku stały się między innymi DNV oraz Port w Lisbonie.
Ten sam raport wskazuje, że w dalszym ciągu utrzymują się bardzo podstawowe braki w zabezpieczeniach przeciw cyber zagrożeniom. O wyzwaniach związanych z żeglugą autonomiczną i nierozerwalnie związanym z nią cyberbezpieczeństwie będziemy dyskutować w trakcie nowego panelu „Cyberbezpieczeństwo i żegluga autonomiczna”.
14:15 - 15:00
Przerwa
15:00 - 15:15
15:15