FORUM OKRĘTOWE: Christophe Tytgat – Bruksela zmienia podejście do przemysłu okrętowego
18 grudnia 2024Już wkrótce rozpocznie się budowa falochronów osłonowych w Porcie Gdyni. Projekt w formule „zaprojektuj i wybuduj” zrealizuje konsorcjum w składzie: Budimex SA (jako lider), Roverpol Sp. z o.o. (partner) i Rover Maritime S.L. (partner). Wartość inwestycji to blisko 539 mln zł brutto. Nowe falochrony będą jednym z elementów projektu budowy Portu Zewnętrznego.
– Budowa falochronów to otwarcie zupełnie nowego rozdziału w historii Portu Gdynia. Od dziesięcioleci port rozwijał się w swoich dotychczasowych granicach. Ponieważ jest otoczony miastem, to w tym obszarze nie ma już większych szans rozwojowych, więc dziś wychodzimy w morze. To jedyny kierunek, który zapewnia rozszerzenie możliwości Portu Gdynia w dłuższej perspektywie – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia.
Umowa na „Budowę falochronów osłonowych, stanowiących wodną infrastrukturę dostępową do Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, została podpisana na początku października ub.r. między Urzędem Morskim w Gdyni i Zarządem Portu Morskiego Gdyni a generalnym wykonawcą, czyli konsorcjum na czele z Budimeksem. Zadanie obejmuje budowę pierwszej fazy falochronów Portu Zewnętrznego. Docelowo zostanie ich wybudowanych prawie 2,5 km. W przetargu na budowę falochronów wzięły udział także PORR i NDI.
Realizacja tego zadania docelowo umożliwi budowę i eksploatację Portu Zewnętrznego. Dzięki inwestycji powstanie osłonięty od oddziaływania fal akwen, który umożliwi manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym wraz z bezpiecznym rozładunkiem przy jego nabrzeżach. Nowa infrastruktura osłoni również istniejące obiekty przed falowaniem. Budowa poprawi też warunki nawigacyjne na podejściu do Portu Wewnętrznego.
Wykonanie kontraktu obejmuje II etapy. Pierwszy z nich to prace projektowe wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, zaś drugi to roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Ostatecznie prace przy budowie falochronów mają się zakończyć w II kwartale 2028 r.
Ich konstrukcja zostanie zrealizowana w formie zatapianych skrzyń żelbetowych o długości ok. 50 m, szerokości 13,6 m oraz wysokości od 14,5 do 16,5 m. Skrzynie będą wykonywane na specjalnym doku pływającym, metodą ciągłego betonowania. Następnie skrzynie będą wodowane, a ich betonowanie odbędzie się na wodzie.
Zaprojektowane i wybudowane zostaną:
- północny osłonowy falochron wyspowy (odcinek A o długości ok. 250m, odcinek B o długości ok. 800 m, odcinek C o długości ok. 800m);
- północno-wschodni osłonowy falochron wyspowy (odcinek A o długości ok. 56m, odcinek B o długości ok. 500 m);
- wzmocniony zostanie, wraz z wykonaniem narzutów redukujących falowanie,Falochron Główny Wschodni, część północna na całym jego odcinku (ok. 235m);
- wzmocniony zostanie – wraz z wykonaniem narzutów redukujących falowanie –Falochron Główny na odcinku ok. 148 m.
Jak podkreślił Jakub Długoszek, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex, wyzwaniem podczas realizacji tej ważnej inwestycji będzie logistyka. Z jednej strony całość materiałów, sprzętu i pracowników będzie dowożona na miejsce drogą wodną. Z drugiej, będzie to uzależnione od warunków atmosferycznych. Do tego dochodzi konieczność uwzględnienia dużej ilość jednostek pływających korzystających z portu. Inwestycja będzie realizowana z uwzględnieniem zapisów decyzji środowiskowej, w tym w szczególności ochrony ptaków, ryb i ssaków morskich.
Konsorcjum posiada doświadczenie w realizacji inwestycji hydrotechnicznych. Budimex, w swoim portfolio posiada m.in. budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Elblągiem oraz terminal T3 Baltic Hub. Spółka odpowiada także za budowę największej inwestycji hydrotechnicznej w Polsce – zbiornika przeciwpowodziowego w Raciborzu Dolnym.
Z kolei budowa Portu Zewnętrznego ma być realizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Obejmuje stworzenie nowego pirsu, na którym zostanie zlokalizowany terminal kontenerowy wraz z niezbędną infrastrukturą. Port Zewnętrzny stanie się przedłużeniem istniejącego Mola Węglowego. Nowe nabrzeża umożliwią zawijanie statków o długości ponad 400 m i zanurzeniu do 16 m. To największe jednostki pływające, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie, z uwagi na niewielką głębokość Cieśnin Duńskich. Przewidywana roczna zdolność przeładunkowa terminalu to co najmniej 2,5 mln TEU. Według planów Port Zewnętrzny miałby być gotowy w 2029 r.